Aula L'H Resum d'estiu (3) Reproduir video

10-08-2022 Aula L'H Resum d'estiu (3)

Destaquem Tots els vídeos

  • Video: 07-08-2022

    07-08-2022

    Veïns - Programa especial monogràfic sobre la "Història de la migració a L'H"

    Documental de l'historiador Quim Solias

  • Video: 06-08-2022

    06-08-2022

    Veïns Resum Estiu (4)

  • Video: 03-08-2022

    03-08-2022

    Aula L'H Resum d'estiu (2)

  • Video: 30-07-2022

    30-07-2022

    Veïns Resum Estiu (2)

  • Video: 26-07-2022

    26-07-2022

    Veïns Resum Estiu (1)

  • Video: 22/07/2022

    22/07/2022

    Entrevista de L'Informatiu - Clara Prats, investigadora grup BIOCOM-UPC

María Vicente inicia el campionat d'Europa sense pressió

La temporada de l'hospitalenca ha estat marcada per una lesió al quàdriceps

Pessics de Ciència abordarà la crisi climàtica a partir del setembre

Ofereix un cicle d'activitats sobre els desafiaments climàtics i a la crisi energètica

L'Escola de Vida amplia la seva oferta formativa amb nivells més avançats de català i castellà

Els dies 5, 6 i 7 de setembre s'obren les inscripcions per al curs 2022/2023

El juvenil de la Unificación Bellvite, en marxa

El conjunt de Quim Ruiz prepara la nova temporada, enguany a la Lliga Nacional

Les biblioteques obren a la tarda durant l'agost

Tecla Sala i La Bòbila amenitzen la calor amb diferents exposicions

Enviar aquesta notícia per e-mail Imprimir aquesta notícia societat 15. 11. 2012

Prestige, deu anys després

El desastre ecològic va mobilitzar milers de voluntaris, també a L'Hospitalet

El 19 de novembre de 2002 un petroler amb 77.000 tones de fuel es partia i s’enfonsava davant la costa gallega provocant una de les catàstrofes ecològiques més importants del sud d’Europa. Milers de persones van col•laborar en les tasques de neteja i de recuperació de la zona. Des de L’Hospitalet, van sortir 150 voluntaris cap a la localitat de Camariñas. 

L’Àrea de participació ciutadana de l’Ajuntament i Protecció civil, entre d’altres, van coordinar als voluntaris que van marxar per ajudar en les tasques de neteja del “chapapote”, que estava per tot arreu. Els voluntaris, que van sortir en autocar des de L’Hospitalet, eren de tot tipus i condició. Gent jove o gran però tots ells amb moltes ganes d’ajudar.

Aurelio Calvo va ser voluntari i recorda que “feia molt de fred quan vam arribar. Eren platges de roca i pedra i estaven totes plenes de fuel. Va ser una feina molt dura”.

D’altra banda, Maria Antònia Sánchez, enviada especial de Ràdio L’Hospitalet , ens explica que “la gent ens va rebre molt bé. El fuel era molts espès i costava molt de treure, es netejaven les roques una per una. A més, per qüestions de salut el temps per estar en contacte amb el 'chapapote' era limitat. Hi havia molt bon ambient encara que molts tornaven amb una sensació d’impotència per no haver pogut fer més”. Sánchez recorda la “preocupació i la desesperació dels pescadors de la zona”

Els voluntaris eren ràpidament visibles per la indumentària blanca i de seguida van ser coneguts com la “marea blanca”, que lluitava contra la “marea negra”, que representaven els 1.600 km. de costa banyades en fuel. Uns danys a la vida marina, terrestre i en l’economia difícilment reparables per a molts.

Inici del judici

Deu anys després, ha començat el macrojudici a l’Audiència Provincial de A Coruña. A la banqueta dels acusats, Apostolos Mangouras, capità del Prestige, i Nikolaos Argyropoulos, cap de màquines. Tots dos acusats de delictes contra els recursos naturals i el medi ambient, danys i desobediència. A José Luis López-Sors González, ex director general de la Marina Mercant, l'acusen d’un delicte contra el medi ambient

Un desastre que es podria repetir

La Plataforma ciutadana Nunca Mais, creada arran del desastre, alerta que no s’estan prenent les mesures adients perquè un accident com el del Prestige es repeteixi. De fet, pel corredor de Fisterra passen cada any 14.000 vaixells amb mercaderies perilloses que no compleixen la normativa europea.