En la darrera reunió del Consell Executiu, el Govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat un Decret pel qual es reestructura el Departament d’Ensenyament. Aquesta reestructuració respon a la conveniència d’adequar l’organització del Departament d’Ensenyament per tal de donar resposta als requeriments de qualitat del sistema educatiu vigent, un cop completada la seva implantació.Segons el comunicat emès pel Departament d’Ensenyament, La principal innovació d’aquesta reestructuració és la creació de la Direcció General de Formació Professional, que tindrà les funcions següents: planificar i organitzar la formació professional específica; promoure, dissenyar i organitzar els programes d’informació, orientació i inserció professional; dissenyar, organitzar, executar i avaluar accions encaminades a adaptar de forma continuada l’oferta formativa a les necessitats socials, laborals i professionals del teixit social, productiu i empresarial; planificar les actuacions en matèria de cooperació exterior en relació amb la formació professional, i promoure, en col·laboració amb organismes i entitats públiques i privades, i amb l’assessorament del Consell Català de la Formació Professional, mesures i espais organitzatius per impulsar i organitzar accions per millorar els nivells de coordinació dels diferents subsistemes de la formació professional: la formació inicial, la formació ocupacional i la formació continuada.

De la Direcció General de Formació Professional en depenen dues subdireccions generals: la de Planificació i Organització de la Formació Professional, i la de Programes i Recursos.

En la nova estructura del Departament també es dóna un paper rellevant a les noves tecnologies de la comunicació i la informació. Per aquest motiu s’ha creat la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, adscrita a la Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa. Corresponen a aquesta subdirecció general, entre d’altres, les funcions següents: planificar i fer el seguiment d’activitats en relació amb la instal·lació i utilització de maquinari, programari informàtic, equipament i recursos audiovisuals i serveis de telecomunicació als centres docents i serveis educatius; coordinar l’assessorament i el suport tècnic i pedagògic als centres docents per a l’ús educatiu, administratiu i acadèmic de les tecnologies de la informació; promoure la digitalització de continguts i la producció de materials didàctics informàtics i audiovisuals, i gestionar la xarxa telemàtica educativa de Catalunya i els mitjans audiovisuals i recursos tecnològics propis.

Els serveis que depenen de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació són els següents: el Servei de Mitjans Audiovisuals i el Servei d’Informàtica Educativa i Acadèmica.

Així mateix, dins la Direcció General de Recursos Humans es crea també la nova Subdirecció General de Relacions Laborals i Assumptes Socials. Les seves funcions són, entre d’altres, les següents: participar en la negociació col·lectiva en representació del Departament per determinar les condicions de treball del seu personal; assessorar i informar a les diferents unitats del Departament en matèria sindical; ser l’òrgan de comunicació amb els representants legals dels treballadors i amb les organitzacions sindicals; analitzar les propostes i plataformes que presenten les organitzacions sindicals i elaborar propostes d’acord sobre els temes objecte de negociació; elaborar estudis econòmics de les diferents propostes objecte de negociació, per tal de garantir la seva adequació al pressupost vigent, i vetllar pel compliment dels acords i convenis establerts amb els representants sindicals.

L’Oficina de Cooperació Educativa i Científica amb la Comunitat Europea, adscrita fins ara a la Direcció General de Promoció Educativa (que desapareix), passa a denominar-se Oficina de Cooperació Educativa i Internacional, i s’adscriu a la Subdirecció General de Formació Permanent i Recursos Pedagògics de la Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa.

Finalment, les competències del Departament en relació amb les beques i ajuts a l’estudi, el transport escolar i els menjadors deixen d’estar adscrites a la desapareguda Direcció General de Promoció Educativa i passen a dependre de la Direcció General de Centres Docents.

D’aquesta reestructuració es mantenen subsistents les direccions generals de Centres Docents, de Recursos Humans i d’Ordenació Educativa, tot i que les seves estructures i funcions presenten alguna variació com a conseqüència de la creació de la DG de Formació Professional.