Els treballadors del 061, unes 700 persones a tot Catalunya, estan en vaga indefinida per reclamar una millora de les condicions laborals. Els treballadors, que ara estan externalitzats, reclamen que els contracti directament el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), és a dir, la Generalitat. Actualment depenen de l’empresa Ferrovial. 

Treballadors del 061 i el 112 s’han concentrat avui davant del centre que hi ha a la ciutat per reclamar millors condicions laborals. Els treballadors del 061 han iniciat aquesta nit una vaga indefinida i se sumen així els companys del 112 que porten mesos en la mateixa situació. A L’Hospitalet 500 persones, treballen en els telefons d’emergencia 061 i 112.

Els treballadors, que es reivindiquen com a servei essencial, demanen una planificació dels torns a un any vista i amb horaris fixos. A més, també volen una reducció del nombre total d’hores de la jornada completa, la limitació de dies consecutius treballant i una “paga Covid” per compensar el sobreesforç fet durant la pandèmia

Jose Manuel Romero, de la CGT del telèfon d’emergencies del 061, ha assegurat que “durant la pandèmia ens han baixat les condicions retributives, estem amb una eventualitat superior el 80% de mitjana, amb contractes mensuals que no sabem si es renovaran o no, amb la qual cosa els treballadors no tenim cap estabilitat econòmica. Entenem que subcontractar un servei d’emergències com és el 061 (el 80% del personal esta subcontractat) és precaritzar el servei, tenim un contracte de “contact center”, que no inclou les nostres necessitats ni les dels usuaris”.

La Generalitat ha decretat uns serveis mínims del 85% per a l’aturada. Els sindicats retreuen al SEM que no s’hagi implicat en les negociacions. Consideren que, encara que els treballadors estiguin contractats per Ferrovial, el SEM forma part del conflicte, però no ha estat present en les reunions entre treballadors i empresa.

Jose Manuel Romero, ha explicat que “des de FERROVIAL, entenen la nostra situació i ens donen la raó però des del SEM s’han negat a reunir-se amb nosaltres i són ells els que han de moure la fitxa per desencallar aquest conflicte”.

El contracte entre Salut i Ferrovial pel telèfon 061 del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) va renovar-se el novembre de l’any passat. Paral•lelament, l’empresa també tenia amb Salut el contracte dels rastrejadors de Covid, que va decidir trencar a finals del 2020.