Entrevista de L'Informatiu - Daniel López-Codina, investigador del grup BIOCOM Reproduir video

04/07/2022 Entrevista de L'Informatiu - Daniel López-Codina, investigador del grup BIOCOM

Destaquem Tots els vídeos

  • Video: 04/07/2022

    04/07/2022

    Entrevista de L'Informatiu - Daniel López-Codina, investigador del grup BIOCOM

  • Video: 01-07-2022

    01-07-2022

    Entrevista de L'Informatiu - Manuel Piñar, reelegit president de la FAAVV

  • Video: 01-07-2022

    01-07-2022

    L'Informatiu 01-07-2002

  • Video: 30-06-2022

    30-06-2022

    Entrevista de L'Informatiu - José García, vicepresident DEPANA. La del ZEPA Delta Llobregat

  • Video: 29-06-2022

    29-06-2022

    Aula L'H 29 de juny - Estudi sobre els joves de la Florida i el seu barri. ApS d'Integració Social de l'Ins Vilumara

  • Video: 29-06-2022

    29-06-2022

    Entrevista de L'Informatiu - Fran Belver, 1er Tinent d'alcalde i portaveu municipal PSC

Les noves tendències del sector del cafè arriben a L'H

L'empresa catalana Syra Coffee trasllada la seva planta torrefactora a la ciutat

L'H torna a acollir un espectacle dins del Festival Grec

Àlex Rigola porta l'obra "Ofèlia" a Can Trinxet

Augmenten els contagis de Covid a les portes de les vacances

Els analistes consideren que la situació no és crítica

Fílmax Gran Via bat el record de persones disfressades de Minions

Els cinemes del centre comercial Gran Via 2 realitzen un esdeveniment especial per l'estrena de Minions: El Origen de Gru

Efrén García seguirà dirigint al CF Can Buxeres

L'equip disputarà la 3a Catalana

  • Els mòbils posen xifres a la reducció de la mobilitat pel COVID a L'H

Enviar aquesta notícia per e-mail Imprimir aquesta notícia societat 20. 04. 2020

Els mòbils posen xifres a la reducció de la mobilitat pel COVID a L'H

Centre i Sant Josep, on més s'ha reduït, i Les Planes i Sanfeliu, on menys

Un estudi de l’Institut Nacional d’Estadística amb dades anonimitzades facilitades per les operadores de mòbil ha posat xifres a la reducció de la mobilitat per les mesures extraordinàries contra la COVID. A Espanya, la reducció ha arribat al 90%. A L’Hospitalet, ens apropem, però va per barris.

Des del passat 16 de març, el Govern espanyol, a través de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), ha analitzat el rastre del 80% dels mòbils de la població nacional, amb l’ajuda de les principals operadores, per tenir una constatació més sobre la mobilitat de la població.

Ho ha fet de forma anònima, i les dades confirmen que, en general, el compliment del confinament ha estat massiu: més del 85% no va sortir de la seva àrea quan es va decretar l’estat d’alarma i el 90% de mitjana no ho va fer arran del confinament total. Cal advertir que els moviments que es prenen en consideració són els de la gent que surt de la seva zona (bàsicament, del seu barri) per anar a una altra zona/barri, ja sigui dins o fora de la ciutat.

Després de conèixer les primeres onades de dades, sabem que a L’Hospitalet, en general, la situació ha estat similar, però amb excepcions: a Les Planes i Sanfeliu la reducció ha estat significativament menor (al voltant del 20% de mobilitat), i alguns barris com Gornal, Can Serra i la Torrassa van començar els primers dies amb xifres altes (amb puntes de fins al 30% a Gornal), tot i que després s’han moderat fins a la mitjana (entre el 8% i el 15%).

Va per barris

A Gornal, entre el 16 i el 20 de març la mobilitat superava el 30% però a l’abril les xifres han caigut al voltant del 15%. Cal advertir que al novembre passat -una altra dada d’un estudi anterior que també s’ofereix ara-, la mitjana de mobilitat era una de les més altes de la ciutat (54%).

També a Les Planes la mobilitat ha estat aquests dies per sobre de la mitjana de la ciutat, al voltant del 20% els dies laborables del període ara fet públic, però en aquest cas de forma sostinguda. Aquí també partíem d’altes xifres en el període normal mesurat al novembre (49%). A La Florida, en canvi, el confinament ha estat més acusat, amb percentatges de mobilitat sempre entre el 10 i el 15%.

A Bellvitge, el confinament hauria estat homogeni durant tot el període i només al voltant del 15% de la gent hauria sortit en aquests dies. Aquest percentatge és similar a la zona sud de Santa Eulàlia, i fins i tot inferior a la zona nord on s’ha arribat a reduir fins a xifres properes al 10% (i una part d’aquesta mobilitat era a la zona sud del mateix barri, separat en dos per les operadores). També a Pubilla Cases les xifres de mobilitat s’han reduït fins al voltant del 10%. Entre mig queda Collblanc, amb una proporció de mobilitat que ha oscil·lat entre el 10 i el 15%.

Les zones més complidores han estat Centre i Sant Josep, on ja la mobilitat acostuma a ser reduïda en temps normals (inferior al 40%). Ara, en temps de confinament, la mobilitat ha estat gairebé sempre per sota del 10% en el Districte I, amb l’única excepció de Sanfeliu on les dades s’enfilen a l’alçada dels barris menys confinats: al voltant d’un 20% de mobilitat. També a Can Serra i la Torrassa van començar amb xifres properes al 20%, però després s’ha anat moderant cap al 14 o 15%.

Cap a on anaven

Així doncs, si comparem Les Planes o Sanfeliu i, posem, Centre i Sant Josep, la mobilitat hauria estat el doble (del 10 al 20%). Això no vol dir que la gent incomplís el confinament ja que les dades no indiquen el motiu dels desplaçaments fora de la zona de residència. El que sí permet saber l’informe DataCOVID, de la Secretaria d’Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial i l’INE, és cap a quina altra zona anava la gent que sortia de les seves zones de residència.

No hi ha massa sorpreses: cap a barris habitats adjacents en la major part dels casos, ja sigui dins de la ciutat o en poblacions limítrofes (Barcelona, Esplugues o Cornellà), tot i que hi ha una excepció notable però lògica: molts anaven a la Zona Franca, probablement a treballar en alguna de les indústries denominades essencials (aquí estan Mercabarna i el port, per posar alguns exemples), malgrat que en aquesta zonificació també s’inclou la zona habitada del passeig de la Zona Franca. Aquest fet és rellevant sobretot en barris com Pubilla Cases, Les Planes, Bellvitge, Santa Eulàlia i, en menor mesura, a Centre, La Florida, la Torrassa i Gornal.

Respecte a la resta de la mobilitat, però, hi ha un parell de dades interessants. A Sanfeliu, la majoria dels desplaçaments es fan cap a Esplugues. Així, la proporció de gent que va cap a aquesta població veïna respecte a la que va cap a l’altre destinació més important, el barri del Centre, era aquests dies de 4 a 1 en el millor dels casos. Cal considerar que Sanfeliu és un barri amb pocs establiments d'alimentació i que Esplugues, on si n'hi ha, en fa frontera amb el barri.

Una cosa semblant passa a Can Serra, on la gent acostuma a desplaçar-se molt més cap al Centre, separat per la via del tren, que no pas a Esplugues o a Pubilla Casas, tot i ser en aquest cas zones de contínuum urbà.