L’IDIBELL, l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge, ha ideat, en col·laboració amb quatre centres de Secundària de la ciutat, els instituts Bellvitge, Bisbe Berenguer i Mercè Rodoreda i el Centre d’Estudis Joan XXIII, un scape room que té com a finalitat fes més lúdic l’aprenentatge científic.

En aquest scaperoom virtual cal esbrinar l’origen d’un virus i, en una hora, mirar de trobar una vacuna. Jordi Lanuza Masdeu, cap de Comunicació de l’Idibell, ha explicat que “cal estudiar com va ser que de les restes d’un dinosaure trobat a Sibèria va sorgir un virus i després mirar de trobar una vacuna“. I ha afegit que “vam decidir que fons un virus perquè és un tema molt present a hores d’ara”.

Aquesta iniciativa forma part d’un programa d’àmbit europeu, que du per títol ‘Stars Game’ i que té com a finalitats prioritàries fomentar l’interès per la ciència i afavorir la innovació educativa.

El disseny d’aquest scape room científic és el resultat de la feina prèvia que van dur a terme, de forma interactiva, l’Idibell i l’alumnat dels quatre centres educatius que hi participen en el projecte. Finalment, van optar per fixar quatre itineraris a seguir des de diverses especialitats científiques.

Un dels centres que hi participa és l’institut de Bellvitge. l’Ariel, alumna de 2on d’ESO, ha comentat que “ha sigut molt motivant perquè aquest virus és molt semblant al de la Covid ets sents com si fossis una investigadora de veritat“, mentre que el seu company, l’Unai, creu que “així aprenem la matèria de forma més divertida“.

A banda d’aprendre microbiolologia i saber com funciona l’organisme humà, una altra funció educativa d’aquest ‘scaperoom’ és transmetre la idea que la ciència és basa en l’intercanvi de coneixements i en la cooperació.

Jordi Lanuza Masdeu ha dit, de forma molt gràfica, que la intenció de l’Idibell era que “s’adonessin que la ciència no son només senyors amb barba”. I Coralí Pagès Soler, professora de l’institut de Bellvitge, ha assenyalat que “el fet que copsin que la ciència és un treball en equip reforça el nostre missatghe a l’aula“.

En el projecte de divulgació científica ‘Stars Game’ també hi participa jovent d’Itàlia, Alemanya i Eslovènia.