El Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha declarat, per unanimitat, la declaració d’emergència climàtica. Una sentència que ha finalitzat amb el compromís d’assumir l’objectiu imposat per la UE de reduir un 55% d’emissions de gasos d’efecte hivernacle de cara a l’any 2030.

L’últim diagnòstic publicat per l’entitat metropolitana analitza en detall les últimes dades disponibles i mostren que, tot i que les emissions es van reduir un 33% en el 2018 en relació amb l’any 2005, s’observa un repunt en els últims anys.

Informació que mostra que, per aconseguir els objectius marcats per la UE, caldrà reduir 2.280.592 tones de CO2 addicionals. La reducció prevista en els diferents plans metropolitans de mobilitat urbana, prevenció i gestió de recursos, residus municipals, d’energia i clima és d’1.063.470 tones de CO2.

Desde l’AMB asseguren que aquest fi només podrà aconseguir-se reduint les emissions de tots els sectors: propiciant un canvi de paradigma en el sector dels transports; facilitant la connexió de fluxos intermunicipals; optimitzant la distribució urbana de mercaderies i impulsat la rehabilitació d’edificacions de l’àmbit residencials seguint criteris d’eficiència energètica.

Des de l’AMB s’afirma que “la reducció d’emissions ha d’abordar-se des de tots els sectors, i també des de el sector privat empresarial i industrial. Però el paper de l’AMB és especialment important de cara a reduir les emissions derivades de la gestió de residus, aigua i mobilitat, que són matèries sobre les quals hi té competència per llei”.

Mesures urgents en cinc àmbits clau

L’AMB ha establert cinc reptes transversals per fer front a l’estat d’emergència climàtica:

  • En primer lloc, pel que fa la a transició energètica es pretèn impulsar la producció fotovoltaica i tecnologies innovadores com fotolineras bidireccionals. D’aquesta manera, aconseguiran que tots els enllumenats municipals siguin 100% renovables a l’any 2030.
  • Seguidament, l’AMB està treballant en un Pla Director Estratègic del Cicle Integral de l’Aigua, que inclou el foment de l’ús de l’aigua regenerada i dels aqüífers, la reducció del consum domèstic la identificació de pobresa hídrica. Així, és pretén assolir l’ús i gestió eficient dels recursos hídrics de l’àrea metropolitana.
  • La mobilitat sostenible esdevé el tercer repte, tenint en compte que el tràfic de vehicles és la principal causa de contaminació de l’aire, que provoca 3.500 morts prematures anuals a l’àrea metropolitana de Barcelona. El Pla Metropolità de Mobilitat Urbana (PMMU) fomenta l’augment de l’oferta d’autobusos interurbans, el reforç de la xarxa ferroviària, la reducció de la necessitat de mobilitat a través de la promoció del teletreball i l’optimització del model logístic de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM).
  • El quart eix transversal és l’economia circular, que l’AMB pretèn impulsar a través de la reducció en l’extracció de matèries primeres i la conversió residual en recursos dins el cicle de producció. PREMET25 és la nova estratègia de gestió dels residus metropolitans que, a més de promoure’n la reducció, busca augmentar la recollida selectiva a la Ciutat Comtal, que actualment es troba estancada amb un 37%, per sota la mitjana de Catalunya (42%). Dins aquest punt s’inclou el tractament de residus amb el futur Centre de Biofertilitzants i Adobaments (CEBA) que serà una instal•lació pionera a Europa i aprofitarà els nutrients provinents dels residus per satisfer les necessitats de fertilització i abonament dels cultius del Parc Agrari del Baix Llobregat.
  • L’últim repte abasta els nous models urbans. El Pla Director Metropolità (PDM) definirà el futur urbanisme de la ciutat de Barcelona, tenint en compte l’estat d’emergència climàtica de l’àrea metropolitana.