Enviar aquesta notícia per e-mail Imprimir aquesta notícia cultura 21. 04. 2013

Els llibreters de L'H fan suggeriments per Sant Jordi

Llibres i autors més publicitats acapararan les vendes

El Gremi de Llibreters de Catalunya preveu vendre 1,4 milions de llibres per Sant Jordi i confia mantenir un nivell de facturació similar al de l'any passat, al voltant dels 18 milions. Saber quins autors i quins títols contribuiran més a fer caixa tornarà a ser un dels grans alicients de la diada del 23 d'abril. 

Alguns llibreters de la ciutat tenen força clar els dos autors que més vendran. Si pareu atenció i us mireu de dalt a baix la notícia ho esbrinareu.

Els llibres i les roses són els presents que, quasi com si fossin metàfores, reflecteixen els sentiments que ens professem la diada de Sant Jordi. Ara bé, quan es tracta del llibre adient, l’autor preferit, el títol més desitjat, la qüestió adquireix una dimensió més mundana, com és no saber què triar.

Si aquest és el cas, dos llibreters de L’Hospitalet ens donaran alguna pista dels llibres que faran treure fum de les caixes registradores. Enguany, sembla que el trimofador o triomfadora de Sant Jordi oscilarà entre Albert Espinosa, amb una nova càrrega d’emotivitat a “Brúixoles que busquen somriures perduts”; Ildefonso Falcones, que, després de l’èxit mundial de “La catedral del mar”, presenta una altra novel·la històrica, “La reina descalza”; Màrius Serra, premi Sant Jordi amb “Plans de futur”; Albert Sánchez Piñol, que a “Victus” recrea la Barcelona de 1714; i l’erotisme de Grey, que es factura en un sol ‘pack’ amb els tres volums ideats per l’autora anglosaxona E.L. James.

Perutxo Llibres o per ser més precisos, un dels seus responsables, Jacinto Camba, ho té clar: aquesta nòmina de cinc títols, als quals hi podríem afegir el melodrama romàntic d’una altra autora anglosaxona, Kate Morton, “El cumpleaños secreto”, són llibres “ben característics de Sant Jordi, literatura assequible, de lectura àgil i, sobretot, molt promocionats als mitjans de comunicació", que és un factor clau per escollir un títol o un altre.

Indicis semblants té la Rosario Porta, propietària de la Llibreria Ferré, un referent sentimental per a diverses generacions d’avis, pares i fills del barri del Centre, que també creu que aquests autors es disputaran el títol de llibre més venut de Sant Jordi.

No obstant això, la Rosario també recorda una veta important d’aquest Sant Jordi 2013, com són els llibres relacionats amb l’actualitat social i política. Sobre aquest últim extrem, la Rosario explica “que he notat molt d’interès per tot allò que té a veure amb el debat polític sobre Catalunya”, cosa que s’ha de notar en les vendes.

O altres alternatives també molt recorrents, com els llibres de cuina, les memòries de joves esportistes, els testimonis de superació personal, les biografies de personatges i els safarejos dels personatges de la tele, entre moltes d'altres.

Santificant aquest ampli ventall de propostes editorials, als prestatges de les llibreries i les paradetes de carrer també hi haurà títols d’experts de tota mena sobre l’obra i, de moment, no miracles, del papa Francesc, el nou pontífex de l’Església catòlica.

A la botiga Abacus, al carrer Barcelona, confien que aquest cap de setmana ja hi haurà força moviment, tot i que, de ben segur, les cues més llargues es formaran el dia 23. La responsable, Yolanda Ibáñez, creu que, malgrat la crisi, “la gent segur que farà un esforç per mantenir una tradició tan arrelada a casa nostra” com regalar llibres per Sant Jordi.

Parades de flors i de llibreries i editorials tant de casa nostra com d’altres indrets donaran vistositat i animació ciutadana aquest dimarts a la rambla Just Oliveras, on també s’organitzaran trobades amb autors.

I com passa sempre en Sant Jordi, els llibreters estaran molt pendents del cel, ja que la inestabilitat meteorológica de l’abril pot esgarrar la festa del llibre, cas que plogués.

Ñ és la grafia que identifica la marca Espanya i, en particular, el món editorial, en el qual Espanya és una potència mundial. El Gremi de Llibreters de Catalunya preveu vendre 1,4 milions de llibres, el que representa entre un 5 i un 8% del total de vendes anuals.

Oblidar-se de llibre electrònic en els temps que corren seria un error, però, de moment, i tot i que el format electrònic és l’únic que ha incrementat les vendes encara ho fa de manera molt minsa. Ara com ara, la gràcia de Sant Jordi encara continua sent sortir al carrer, remenear llibres a les parades i gaudir d’una jornada festiva.

Literatura o negoci, aquesta és la dicotomia que any rere any es planteja pels vols de la Diada de Sant Jordi. Gabi Martínez, un autor de L’Hospitalet especialitzat en literatura de viatges, celebra l’oportunitat que Sant Jordi ofereix als autors i als seus lectors de mantenir un contacte directe i cordial, però té clar que “el sentit final de Sant Jordi no és tant la literatura com vendre tant com es pugui”. Ara bé, Gabi Martínez, que ha publicat recentment “En la barrera”, fruit d’un viatge a Austràlia, no es fa mala sang perquè “al capdavall les vendes que generen bestsellers ajuden a mantenir la producció literària d’altres autors no tant massius”, conclou.

Imprimir