El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya anul·la l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, aprovada el desembre del 2019, que prohibeix als vehicles més antics i sense etiqueta mediambiental entrar en el perímetre delimitat per les dues Rondes per tal de reduir la contaminació atmosfèrica.
El tribunal entén que l‘ordenança té deficiències en l’elaboració, que falten informes determinants i que s’excedeix en l’àmbit geogràfic d’aplicació i en el tipus de vehicles exclosos, entre d’altres. Com recull el mateix document, la sentència no és ferma i s’hi pot presentar recurs al Tribunal Suprem.
També argumenta que la impossibilitat econòmica d’una part de la ciutadania per adquirir un vehicle nou, compatible amb la Zona de Baixes Emissions, suposaria una mena d’efecte confinament que incidiria en el dret a la mobilitat.
A banda de Barcelona, L’Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs son els municipis que formen part d’aquesta Zona de Baixes Emissions.
L’àrea de velocitat màxima de 80 kilòmetres per hora que marca la Zona de Baixes Emissions ha permès reduir les partícules contaminants que emeten els vehicles d’entre un 20 i un 50%, segons dades de l’AMB des de 2017 fins ara; una tendència de reducció de les emissions contaminants que s’ha fet encara més durant la pandèmia i el període de restriccions de mobilitat.
Concretament, la Zona de Baixes Emissions ha propiciat una reducció del 20% de diòxid de nitrogen i del 50% de black carbon, molt lligat al dièsel. Marc Iglesias Pérez, cap de la secció de Mobilitat Sostenible, de l’AMB, ha recordat que “el ‘black carbon’, que és el sutge del dièsel, és el més perjudicial per a les vies respiratòries i també pel que fa al càncer”.
A banda de la sentència del TSJC que invalida la Zona de Baixes Emissions, aquesta mesura continua vigent perquè la sentència encara no és ferma i hi ha possibilitat de recurs. Caldrà veure, però, quin impacte pot tenir la sentència després que la Generalitat hagi anunciat fa pocs dies que els municipis de 20.000 habitants també hauran de fixar ZBE’s d’aquí a l’any 2025.
I la llei estatal de xoc climàtic també obliga a implantar ZBE’s en tots els municipis de 50.000 habitants.
Segons l’AMB, adoptar mesures per reduir la contaminació atmosfèrica està en línia amb els compromisos adoptats en les cimeres ecològiques mundials, cosa que té efectes en la salut pública.
Marc Iglesias Pérez ha indicat que “la contaminació atmosfèrica és la primera causa de mort evitable a la UE”. També ha recordat que des que s’aplica la ZBE l’àrea metropolitana es troba en els llindars de seguretat que marquen els organismes internacionals, motiu pel qual “podem afirmar amb tota rotunditat que hem salvat vides”.
L’AMB considera, però, que pel que fa a la qualitat de l’aire la clau és el transport públic, des de Rodalies al carril-bici, per atraure més ciutadania i reduir dràsticament l’ús del vehicle particular.