Dijous 17 de setembre, diverses treballadores d’escoles bressol s’han concentrat davant la plaça de l’Ajuntament per reclamar millores en les condicions laborals dels professionals de l’educació i d’atenció als infants. La concentració, convocada per la plataforma Revolució 0-3 Catalunya, s’ha emmarcat en una mobilització conjunta de les plataformes d’educació infantil del primer cicle d’arreu de l’Estat.
La protesta ha posat el focus en les condicions laborals de les professionals i, especialment, en les ràtios d’infants per educadora. Les treballadores denuncien que l’elevat nombre d’infants que han d’atendre dificulta oferir-los la presència i l’atenció que necessiten, especialment durant el període de familiarització.
Elisabet Serra Sánchez, treballadora per a l’Ajuntament de Barcelona i membre de la comunitat de treballadores del 0-3 de Catalunya, ha explicat que el moviment català es va crear arran de les mobilitzacions iniciades a Madrid i que actualment agrupa unes 1.700 treballadores: “Avui concretament venim a reivindicar que amb aquestes ràtios és impossible vincular-se. A nivell estatal estem sostenint a Espanya les ràtios més elevades d’Europa i vincular-se amb 20 infants de dos anys, amb 13 infants d’un any o amb 8 infants de 0 anys és impossible. Els infants necessiten presència, necessiten calma, necessiten que puguem estar disponibles i amb aquestes ràtios és impossible”, ha afirmat.
D’altra banda, Serra reclama també un canvi en el model de gestió de les escoles bressol a Catalunya i que la Generalitat assumeixi un paper més directe en l’organització d’aquesta etapa educativa: “Bàsicament aquí a Catalunya el que hem de fer és que desapareguin els cinc models de gestió i que deixem de dependre dels ajuntaments i dels convenis que signen els ajuntaments i les administracions. El que necessitem és dependre de la Generalitat. Necessitem un 0-3 públic universal, gratuït, de qualitat i inclusiu perquè al final, mentre cada ajuntament pugui fer el que vol, estarem en les seves mans”, ha assenyalat.
Reivindicacions específiques a L’Hospitalet
A L’Hospitalet, un dels principals focus de la protesta ha estat la situació de les escoles bressol subvencionades pendents d’integrar-se a la xarxa municipal.
Susana Real, educadora de l’escola bressol subvencionada l’Estel Blau de L’Hospitalet, denuncia que els compromisos anunciats per ampliar la xarxa no s’han materialitzat: “Nosaltres ara mateix ens trobem en una situació en què ens prometien un munt d’acords amb l’Ajuntament de l’Hospitalet i es posava sobre la taula que seríem una xarxa municipal molt més gran d’escoles bressol i no és cert. Ens trobem que vam marxar del curs passat amb una gran notícia que sortia a la licitació i la licitació no ha sortit, no ens posen solucions.”


L’educadora també posa el focus en les ràtios i en la manca de mans per atendre els infants. “Són 13 infants o 8 nadons o 20 dels grans que necessiten molts braços, molta presència i no la podem oferir, perquè no pot ser que una persona estigui sola donant de menjar a 20 infants, a 13 o a 8 bebès, que cadascú dorm a la seva hora, dina a la seva hora.”
La concentració ha començat amb dos punts de trobada, a les estacions de FGC i Renfe de L’Hospitalet, des d’on les participants s’han desplaçat fins a la plaça de l’Ajuntament. La convocatòria formava part d’una jornada conjunta de les plataformes del primer cicle d’educació infantil d’arreu de l’Estat per fer visibles les reivindicacions del sector.