Fa sis mesos, l’Ajuntament va intensificar l’oferta de punts TIC a la ciutat amb la creació dels MercaTIC, punts d’informació en els mercats municipals. Ara ha fet balanç. Després de sis mesos s’han realitzat més de 8.000 atencions en els diferents punts TIC, relacionades amb gestions digitals i informàtiques del veïnat, que contribueixen a una disminució de la bretxa digital de la ciutadania.

Tràmits administratius com la preinscripció escolar, configuració de dispositius mòbils o gestions amb l’app La Meva Salut, han estat les consultes més demandades:

  • Preinscripció escolar, amb 1.092 atencions realitzades
  • Tràmits administratius amb l’Ajuntament, amb 704 atencions
  • Suport en la configuració de dispositius mòbils i eines de Google, amb 508
  • L’accés als ajuts al lloguer, 456
  • Les gestions amb La Meva Salut, 332
  • La tramitació de l’ingrés mínim vital, amb 225.
  • Cal destacar també l’acompanyament en la licitació de parades dels mercats municipals, amb 12 atencions.

El punt Ana Díaz Rico, a les Planes, i el Tic-Truck de Collblanc, els més visitats

Més de la meitat de les atencions realitzades entre gener i juny, 4.655, s’han registrat al punt TIC Ana Díaz Rico dels Blocs Florida, que es troba ja totalment consolidat i on durant tot l’any 2023 es van fer 8.481 gestions. El segueix en nombre de consultes ateses el TIC-Truck de Collblanc, amb 1.392.

A aquesta oferta s’hi van sumar el passat mes de febrer els tres punts MercaTIC als mercats municipals del Centre, de Santa Eulàlia i de Bellvitge. En només cinc mesos, cadascun d’aquests MercaTIC ha acompanyat més de 700 persones: el MercaTIC Bellvitge va atendre 785 persones; el del Centre, 729, i el de Santa Eulàlia, 735, i van sumar més de 2.000 atencions en total. A més de donar suport a la ciutadania, el projecte MercaTIC també vol dinamitzar els mercats municipals i adaptar-los als nous hàbits de consum.

Als punts TIC també s’imparteixen píndoles formatives d’alfabetització digital bàsica, que han arribat a un miler de persones (998) aquest 2024, relacionades amb processos burocràtics com ara l’obtenció de certificats digitals, temes d’habitatge, ajuts socials o cites prèvies, entre altres.

Moad Ezzanouni, coodinador dels punts TIC, opta a un guardó europeu

Els punts TIC donen un servei gratuït de suport digital a la ciutadania però tenen també un altre objectiu: formar ocupacionalment joves en risc d’exclusió social de L’Hospitalet. Són aquests joves els qui s’encarreguen de dinamitzar els espais i de donar suport a persones amb escasses habilitats digitals. En els darrers mesos, s’ha format un total de 12 joves de la ciutat, 8 dels quals han estat contractats.

Un d’aquests joves opta ara a un guardó europeu. El mes d’octubre, Madrid acollirà la cerimònia d’entrega de la nova edició dels guardons europeus All Digital Awards, en el marc de la celebració de l’esdeveniment All Digital Summit. Enguany, els guardons europeus comptaran amb tres categories: la millor persona facilitadora, la millor persona generadora del canvi digital i el millor recurs digital. Moad Ezzamouni, coordinador del programa Digitalitza’t dels punts TIC de L’Hospitalet, que gestiona la Fundació Sargim, optarà a la categoria de la millor persona generadora del canvi digital per la seva tasca al punt TIC la Florida-les Planes.

Sobre l’èxit d’aquest projecte Moad Ezzanouni, coordinador del programa Digitalitza’t dels punts TIC de L’Hospitalet ha manifestat a l’Entrevista de TV L’Hospitalet que “fem tots tipus de tràmits en línia, i tot tipus de documents que es poden treure per internet els traiem i no nomès això, és també el tracte que els hi donem als usuaris és immillorable, de ciutadà de barri a ciutadà de barri, ens veuem que som com ells, aquesta és la clau de l’èxit”.

Ubicació dels punts TIC

  • TIC la Florida-Les Planes ‘Ana Díaz Rico’, Blocs Florida, a les Planes.
  • TIC-Truck, plaça de les Germanes Ocaña, Collblanc.
  • MercaTIC, Mercat del Centre.
  • MercaTIC, Mercat de Santa Eulàlia.
  • MercaTIC, Mercat de Bellvitge.