L’Ajuntament inicia a partir d’aquesta setmana el desplegament de la nova contracta dels serveis de recollida de residus municipals i neteja de l’espai públic amb el lema “L’H més que net”.
El contracte, adjudicat a Grupo FCC, té una duració de deu anys i un cost total de 435,4 milions d’euros. Així, l’Ajuntament destina a la neteja i a la recollida de residus 43,5 milions d’euros a l’any, 14,9 milions d’euros més que el contracte anterior.
Entrada en funcionament per fases
S’han previst tres fases:
- Març: fins a 97 nous vehicles de neteja viària operatius
- Maig: entraran en funcionament nous vehicles de recollida d’escombraries i es renovaran els 4.250 contenidors de les cinc fraccions (rebuig, orgànica, envasos lleugers, paper i cartó, i vidre).
- Agost: entraran en funcionament vehicles de neteja de clavegueram.
En conjunt, un cop desplegades les 3 fases, entraran en funcionament 154 nous vehicles del parc mòbil del servei.
L’alcalde, David Quirós, ha destacat que “és tot un repte continuar transformant la nostra ciutat, fent-la una ciutat millor i, evidentment, la part del manteniment i la neteja és importantíssima per tal que els veïns i les veïnes se sentin com a casa”.
I ha afegit que l’increment de pressupost del servei municipal de neteja “va en aquesta línia, millorar les condicions, incrementar els serveis i posar-hi a disposició eines per tenir més presència i ser molt més eficients en la neteja”.
A més, començarà a intervenir un nou cos d’inspecció únic de l’espai públic, 19 inspectors que sortiran al carrer per controlar diversos aspectes, entre ells, la neteja de l’espai públic i la correcta separació de residus.
Aquest cos tindrà funcions d’informació i sensibilització, però “també tindran capacitat sancionadora, perquè podran aixecar actes per tal que els serveis jurídics, en funció del tipus d’incompliment, puguin tramitar la sanció”, ha indicat l’alcalde.


Un altre aspecte destacat serà la instal.lació, a partir del maig, de 4.250 nous contenidors de recollida de residus, rebuig, orgànica, envasos lleugers, paper i cartó, i vidre, i l’increment de 3 a 7 equips dedicats a la neteja d’aquests elements, equips que també treballaran amb vehicles d’aigua calenta a pressió.
El tinent d’alcaldia de Qualitat Urbana, David Gómez, ha assenyalat que “aquests equips han de netejar els contenidors tant per dins com per fora i, fins i tot, però també les ubicacions”. També es tindran en compte la necessitar d’evitar els desbordaments, “per això també tindrem el doble d’equips al carrer, per actuar més ràpid”, ha assegurat el tinent d’alcaldia.
Nou lema: “L’H més que net”
Els nous serveis es presenten sota una nova identitat visual amb el lema “L’H més que net” i amb una imatge de dues mans entrellaçades, simulant la col·laboració i corresponsabilitat entre Ajuntament i ciutadania per millorar l’espai públic.

Més aigua, més personal i més freqüència de neteja
Més de 300 operaris estaran al front del servei de dilluns a divendres (214 els dissabtes i 159 els diumenges). A partir de maig, treballaran amb nous uniformes.
El seu pla de treball incorpora noves rutines de intervenció amb més neteja amb aigua i més neteja a les ubicacions de contenidors.
L’actual servei disposa de 35 vehicles de neteja amb aigua, 10 més que l’anterior contracta. L’augment de vehicles permetrà incrementar la freqüència en aquelles zones amb més necessitats. Actualment, el 70% de carrers es netegen amb aigua una vegada a la setmana i el 30% cada 15 dies,
al mateix temps, s’incrementen de 3 a 7 els equips treballant amb vehicles hidronetejadors amb aigua calenta a pressió en ubicacions de contenidors i també a zones reportades pels ciutadans a l’app L’H Ben Fet. Tots els vehicles treballen amb aigua no potable recollida del subsol i de la pluja.
D’altra banda, es dupliquen els equips de recollida de deixalles voluminoses abandonades a l’espai públic, passen de 3 a 6, i es crea un nou equip per a recollida de mobles a la tarda. A més, augmenten de 2 a 3 els equips de neteja de pintades.
Un 60% dels nous vehicles són elèctrics
A partir d’avui entren en funcionament un total de 92 vehicles per a la neteja viària. En concret són:
- 8 vehicles d’aiguabatre mixt per a treballs amb aigua a alta pressió
- 11 vehicles d’aigua a pressió. Hidronetejadores d’alta precisió amb aigua calenta a pressió. També s’utilitzen per a pintades i grafits.
- 9 Vehicles de brigada de districte.
- 3 vehicles amb caixa oberta (2 divisions). Per a la recollida d’herbes, neteja de solars i espais oberts.
- 8 vehicles caixa oberta (4 divisions). Per retirar desbordaments de contenidors, residus petits o mitjans abandonats i petits voluminosos.
- 7 vehicles escombradors mixt / mecànic. Amb tres raspalls giratoris i turbina d’aspiració, per recollir brutícia en calçades, voreres i zones de vianants.
- 21 vehicles auxiliar de neteja viària. Per retirar brossa abandonada. Reforcen el servei d’escombrada manual
- 8 vehicles auxiliar de neteja. Reforcen el servei de neteja viària i recollida de residus de zones industrials
- 3 furgons de neteja de pintades. Per netejar pintades i grafits i per a la retirada de cartells i pancartes.
- 1 furgó de manteniment de papereres. Tasques de repintat, reparació o reposició de papereres.
- 15 furgons d’inspecció. Utilitzats per desplaçaments i treballs d’inspecció dels serveis
- 1 tractor retroexcavadora. Per a la neteja de solars i treballs especials.
- 1 furgó de manteniment. Per al servei de manteniment general d’instal·lacions i centres auxiliars.
- 1 vehicle taller. Amb eines per a la reparació i manteniment dels vehicles de la flota.
Gairebé un 60% de la flota són vehicles elèctrics i la gran majoria dels restants són amb etiqueta ambiental ECO i funcionen amb gas.
Tecnologia per reduir el temps de resposta davant incidències
Els operaris de neteja duran un dispositiu per poder transmetre incidències a la resta d’equips amb l’objectiu de disminuir el temps de resposta davant d’una incidència.
D’altra banda, es mantenen els GPS als vehicles de neteja per conèixer en temps real la seva ubicació i els recorreguts efectuats i poder optimitzar i millorar la planificació de rutes i tasques. Personal municipal realitzarà un control diari del nivell de prestacions dels serveis contractats i de la qualitat obtinguda per mitjà d’aquestes millores tecnològiques.
Com notificar incidències?
La ciutadania de L’Hospitalet disposa dos canals:
- L’app L’H Ben fet.
- El telèfon 900 28 29 30, un número gratuït que funciona les 24 hores.
Aposta per a la millora integral de l’espai públic
L’Ajuntament inicia una nova etapa que s’emmarca en l’objectiu municipal de millorar l’estat global de l’espai públic de la ciutat, no només de la neteja.
Recentment, ha entrat en funcionament un nou contracte de manteniment de l’enllumenat públic que quadruplica el pressupost i multiplica per cinc el personal, i que permetrà tenir una ciutat més ben il·luminada i, per tant, més segura. I aquest any, també entrarà en funcionament un nou contracte de manteniment de l’espai públic que duplicarà el pressupost actual.
D’altra banda, també s’està reforçant el verd urbà, amb la plantació de gairebé 6.000 arbres en dos anys i la plantació d’arbustiva a més de 200 espais de la ciutat.