Fa gairebé sis anys que la Laura, una adolescent de L’Hospitalet, es va suïcidar després de patir assetjament escolar. El cas s’ha reobert gràcies als testimonis i als escrits i dibuixos de la menor, que acrediten el calvari que va passar. La família assegura que la seva mort potser s’hauria pogut evitar si l’escola hagués activat els protocols.

Per l’Antonio i la Yolanda, pares de la Laura, tot va canviar aquell fatídic 26 de gener de 2020. La seva filla Laura, una adolescent de només 14 anys, no va poder més davant del bullying que patia en silenci de manera reiterada.

“La Laura sempre estava sola al pati sense jugar, l’escopien, la insultaven, l’empenyien, s’enreien… i això no ho veien els professors?” es pregunta l’Antonio.

La seva família assegura que el centre, el col·legi concertat Sagrada Família de Cornellà, va menystenir tots els senyals previs.

La Yolanda i l’Antonio, els pares de la Laura

En aquest sentit, l’advocada de la família i especialista en drets de la infància, Noelia Liduina Rebón, explica que “no es va activar cap protocol. Ni el d’intervenció en casos d’assetjament escolar ni el de suïcidi. L’escola sabia que hi havia un problema perquè alguns infants ho havien comunicat als responsables del centre”.

A més, només uns mesos abans, l’escola, que ha declinat fer declaracions, va detectar que la Laura s’havia autolesionat fent-se talls al braç, però la psicòloga del centre no li hauria donat importància. “Em va dir que no em preocupés, que eren coses que els adolescents fan per cridar l’atenció”, recorda la Yolanda.

En aquell moment la Laura es va mostrar hermètica. Va assegurar als seus pares que no tenia cap problema a l’escola i va prometre no tornar-ho a fer. “Quan ens vam adonar de tot ja ens havíem quedat sense la nostra filla”, diu l’Antonio.

La Justícia investiga l’actuació de l’escola

El cas es troba ara en fase d’instrucció als Jutjats de L’Hospitalet. Un procés que s’havia arxivat i que s’ha reobert gràcies als escrits i dibuixos trobats pels seus pares i als testimonis d’algunes de les seves companyes.

Així, l’advocada de la família reconeix que “vam demanar que es tornés a investigar el cas perquè no s’havien practicat gaires diligències d’investigació”. De fet, en el registre de l’habitació de la menor, els Mossos d’Esquadra només havien accedit als seus dispositius electrònics.

Ara confien que la instrucció acabi derivant en un judici i que es depurin les responsabilitats del centre i els seus professionals.

Per Noelia Liduina Rebón, una sentència “podria comportar penes de presó perquè creiem que va haver-hi una deficiència en les funcions dels docents, amb un resultat que es podria haver evitat”.

Família i advocada també volen que el cas ajudi a conscienciar a la societat i les administracions de la gravetat de l’assetjament escolar i que, com va deixar escrit la Laura, la seva mort serveixi perquè no passi a altres nens i nenes. 

Els seus pares adverteixen que això “li pot passar a tothom, hem de protegir els nostres fills. I als nens i nenes que pateixen assetjament els diria que ho parlin amb els seus pares i que no els passi pel cap suïcidar-se, perquè aquí queda molta gent que els estima. Sempre hi ha una sortida, tot es pot solucionar“.

  • Telèfon bullying: 116 111 Infància Respon

Noelia Liduina Rebón demana una llei integral d’assetjament escolar i que existeixi un delicte específic sobre aquesta qüestió, “igual que hi ha un delicte d’assetjament laboral o immobiliari”.