L’Ajuntament ha presentat el protocol de seguretat que s’aplicarà a les festes majors dels barris i als espais festius i d’oci de la ciutat. Durant l’acte de presentació que ha tingut lloc a l’equipament de l’Oficina Jove, s’ha facilitat a les associacions i comissions de festes una guia pràctica amb pautes per detectar possibles situacions de violència, oferir una primera resposta i activar els recursos previstos en el protocol.

Segons la tinenta d’alcaldia de Ciutat de Dret, Laura Garcia Manota, “el nou protocol parteix de l’anterior però incideix encara més en la coordinació i la transversalitat de les actuacions i dels serveis implicats per reforçar la prevenció i actuar davant els primers indicis de possibles abusos o assetjaments”.

El protocol situa la prevenció, la detecció i l’atenció coordinada com a eixos principals d’actuació. En aquest marc, es reforça el dispositiu Radar, una xarxa de professionals formats i identificats que treballen de manera coordinada als espais de festa per escoltar, oferir una primera atenció i activar el suport necessari en cas de violència, risc o malestar.

El dispositiu integra els punts liles, els agents cívics, els facilitadors nocturns, la Guàrdia Urbana i la resta de cossos de seguretat i emergències.

Els punts liles ofereixen primera acollida emocional, un espai confidencial, orientació i derivació als serveis especialitzats, així com accions de sensibilització i prevenció durant els esdeveniments.

Qualsevol persona pot activar el protocol: la persona afectada, testimonis, personal de seguretat, agents cívics o membres de l’organització. Les pautes bàsiques són escoltar sense jutjar, prioritzar la seguretat, acompanyar la persona a un espai tranquil i segur i, en cas de perill imminent, trucar al 112.

Segons Manota, és important entendre que hi ha una corresponsabilitat social davant qualsevol abús o violència durant les festes. “No només la víctima ha de demanar ajuda. Qualsevol persona o especialment les entitats organitzadores han d’actuar des del primer moment en que visualitzin un possible abús i acompanyar a la víctima al punt lila o activant altres mesures previstes en el protocol si el punt lila no estigués operatiu”, ha dit.

La presentació s’ha fet coincidint amb l’inici de la Festa Major de Sant Josep, que obre el calendari de festes majors de la ciutat.