El curtmetratge ‘Quinto Primera’ del cineasta i guionista hospitalenc Fran Menchón ha estat guardonat al Festival de Cinema de Comedia de Tarazona y el Moncayo amb el Premi Moira Distribucion. El curt va ser un encàrrec que l’Ajuntament de L’Hospitalet va fer a Menchón amb motiu del centenari de la ciutat.

Els pares de Fran Menchón van arribar a L’Hospitalet amb la primera onada d’immigració dels anys 60. La ciutat els va acollir en un moment complicat igual que va fer amb milers de persones més. Ara, aquest director i guionista de Fitzcarraldo Films ha aprofitat l’encàrrec de l’ajuntament per crear un curtmetratge que parla sobre l’onada de migració dels anys 60, la més actual, sobre el racisme i la dignitat.

Menchón ha gravat aquesta tragicomèdia a diferents localitzacions de la ciutat amb l’experimentat Antonio Dechent i la debutant Astel Wagne. El primer dona vida a un home gran solitari, amargat i xenòfob, mentre que la segona interpreta a un nen que viu amargat per la seva identitat de gènere i les pressions del seu voltant. Tot canvia quan creen una relació d’amistat entre ells.

“El que uneix els dos personatges és l’amargor, perquè en tota la resta estan a les antípodes”, explica Menchón. I és que segons aquest cineasta hospitalenc, “el problema del racisme en el fons té molt a veure amb l’amargor”.

El curtmetratge, que ja ha estat seleccionat per altres certamens està pendent de veure’s ben aviat a L’Hospitalet. “Que es pugi veure un curt on es parla de L’Hospitalet, de com és la seva gent i dels valors que em sembla que té la ciutat em fa sentir orgullós”, conclou Menchón.