L’Ajuntament, la Fundació Mobile World Capital i la Fundació Sargim han posat en marxa tres nous punts TIC a la ciutat per ajudar a la població amb dificultats a aprendre a realitzar tràmits digitals. En concret aquests nous punts s’ubiquen en parades en desús de tres mercats municipals: el del Centre, Santa Eulàlia i Bellvitge, i han rebut el nom de MercaTIC.
Les persones responsables d’atendre la ciutadania que demana el suport d’aquest servei són 13 joves que es trobaven en situació de certa vulnerabilitat, sense feina i sense estudis. La Fundació Sargim els ha format en l’ús d’eines digitals, sobre els serveis i tràmits en línia més ordinaris i també els ha ensenyat a acompanyar les persones en aquest procés de digitalització.
A l’Entrevista de l’Informatiu hem parlat amb Xavi Pérez, responsable d’innovació i d’operacions de la Fundació Sargim que explica amb més profunditat el projecte. Pérez explica que un dels objectius del projecte és “entendre la tecnologia com una eina que millora la vida de les persones i no entrendre-la com un problema”. A la vegada, la iniciativa també busca dinamitzar els mercats i atraure nous públics. “El mercat municipal simbolitza un espai de trobada social on hi ha connexió entre persones, per tant pensem que és un lloc idoni per aquest projecte”, diu.
Els MercaTIC són l’evolució dels punts TIC que ja funcionen al Centre Municipal Ana Díaz Rico de la Florida i al TicTruck de Collblanc-la Torrassa. “Són la millor manera d’escalar aquelles primeres experiències a la ciutat i per tant de fer-ho arribar a més ciutadans. Ara és un moment de tasteig i de comprovar si aquests emplaçaments són els adequats”.
Pérez, creu que “la gent rep negativament la digitalització perquè es troba sola a l’hora d’iniciar-se. Per això es important la figura de l’educador social i dels joves que acompanyaran”.
Respecte els premis i reconeixement que ha rebut el projecte de Sargim en poc temps, Pérez ho valora l’impacte que està tenint, però vol posar l’accent en els joves monitors. “Són els que realment estan al front del servei”, conclou.
Recupera l’entrevista completa, a la carta.
Servei gratuït d’atenció presencial i sense cita prèvia
El programa Digitalitza’t i la xarxa de punts TIC que actualment hi ha a la ciutat ha atès quasi 10.000 usuaris durant l’any 2023 per acompanyar-los amb les seves gestions, com ara demanar cites prèvies, tramitar preinscripcions o sol·licitar prestacions o certificats. Aquests punts municipals d’acompanyament digital presten servei de forma gratuïta sota la gestió de la Fundació Sargim.
Els MercaTIC són d’atenció personal i presencial i no cal demanar cita prèvia. Els horaris són:
MercaTIC de Santa Eulàlia
Els dimarts i dimecres, de 9 a 14 hores.
Els dijous, de 9 a 12 hores.
Els divendres, de 9 a 14 hores i de 15 a 20 hores.
Els dissabtes, de 10 a 14 hores.
MercaTIC de Bellvitge
Els dimarts, dimecres i dijous, de 9 a 14 hores.
Els divendres, de 9 a 12 hores i de 17 a 20 hores.
Els dissabtes, de 10 a 14 hores.
MercaTIC del Centre
Els dimarts i dijous, de 9 a 14 hores.
Els dimecres, de 9 a 12 hores.
Els divendres, de 9 a 14 hores i de 15 a 20 hores.
Els dissabtes, de 9 a 14 hores.