Arran de la polèmica que ha suscitat la iniciativa comercial de l’empresa Worldcoin de pagar criptomonedes a les persones que es deixin escanejar l’iris, la Generalitat ha activat un web de consulta sobre els riscos, principalment de suplantació d’identitat, d’aquesta pràctica que comporta la cessió de dades personals biomètriques. El web informatiu vol sensibilitzar sobre la necessitat de tenir cura de la privadesa i de la protecció de les dades personals.
El centre comercial La Farga és un dels pop de 200 establiments d’arreu d’Espanya on milers de persones estan venent les seves dades biomètriques. En primer lloc, cal descarregar al mòbil una aplicació on s’introdueixen el número de telèfon i altres dades personals. Tot seguit, es genera un codi QR i, finalment, es mostra un codi a les màquines que fan l’escaneig del globus ocular.
A canvi, l’aplicació bancària Worldcoin està oferint diners virtuals que oscil·len entre els 30 i els 80 euros. Després del registre, cal esperar entre tres i quatre hores a rebre l’ingrés a l’aplicació mòbil.
TVLH ha volgut enregistrar imatges del punt d’escaneig de l’iris al centre comercial La Farga, però Worldcoin ho ha impedit “per garantir les dades de la gent”, segons ha comentat una empleada.
L’escaneig de l’iris facilita una dada biomètrica que permet identificar una persona de tota la resta de forma inequívoca, ja que és una característica física que no canvia mai al llarg de la vida.
Es tracta d’una informació molt sensible i un mal ús pot comportat molts riscos de possible vulneració de drets i llibertats essencials, segons ha alertat l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades.
Aquesta campanya ha generat força controvèrsia social, no tan sols pel possible mal ús de dades sensibles, sinó també per la cultura de diner fàcil que podria transmetre, sobretot al jovent.
L’ACPC recorda que l’escaneig de l’iris requereix d’un consentiment explícit i que la persona disposi de tota la informació necessària perquè la cessió de les dades sigui plenament conscient.
L’ús de dades biomètriques amb tecnologia de reconeixement facial s’ha de limitar casos molt concrets, de tal manera que es faci servir les dades mínims imprescindibles per a la finalitat buscada, un aspecte que podria quedar en entredit amb l’ús comercial que s’està fent aquests dies.
L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) hauria rebut 4 denúncies sobre aquesta campanya comercial, una d’elles provinent de Catalunya. Les reclamacions es troben en fase d’estudi.
En alguns països l’escaneig de l’iris no és permès i la UE està estudiant una possible normativa comuna.