7.22 del matí. Dijous 2 de maig. Parada del M12 al carrer Prat de la Riba, davant de Cosme Toda. La parada està plena de gent. L’autobús porta retard i quan arriba va tan ple que el conductor no obre les portes. Els usuaris es queixen. No és la primera vegada que passa. Darrerament, a les hores punta, l’M12 presenta retards constants, arriba ple de gom a gom, en algunes ocasiones no obre les portes i, en altres ocasions arriben dos vehicles seguits.

Alguns usuaris ja han fet arribar les queixes a l’administració responsable, l’AMB. No són els únics que es queixen. Fa uns dies va aparèixer, a algunes parades, un comunicat dels treballadors (sense signar) que lamentava els retards que es venen produint a diverses línies d’autobusos des que l’empresa Marfina Bus, de Moventis, el 6 d’abril, va començar a gestionar el servei.

Dos autobusos M12 coincideixen a la parada Prat de la Riba/Ventura Gassol. Foto cedida.

Segons aquest comunicat “des que Moventis es va fer càrrec de la gestió, s’han retallat els temps de recorregut real a cada volta per estalviar-se diners, i això fa que sigui impossible complir els horaris, encara que no parem al final de la línia ni per anar al lavabo”. El comunicat afegeix que la planificació del servei per part de Moventis està sent desatrossa.

Assemblea de treballadors

Els treballadors van reunir-se en assemblea el passat dijous 2 de maig i van corroborar la informació. Segons Edu Migallón, president comitè empresa, els treballadors asseguren que des del passat dia 6 d’abril, quan es va fer el canvi de concessió, el servei que s’està prestant als usuaris és insuficient i té algunes deficiències.

Migallón reconeix que “gestionar un servei de transport públic en una ciutat com L’Hospitalet no és fàcil”, però que també és cert que l’empresa no ajusta correctament els horaris, “es treballa amb poca previsió i amb uns temps de recorreguts insuficients”.

Edu Migallón ha afegit que el personal té la mà estesa a l’empresa. “Volem que es tingui en compte la nostra experiència i volem esgotar totes les vies de negociació possibles”.

AMB planteja solucions a curt i llarg termini

L’Àrea Metropolitana de Barcelona és l’administració responsable del servei d’autobusos de L’Hospitalet. Segons Diego Fernández, Director de Serveis de Transport Públic de l’AMB, la transició entre l’anterior empresa gestora del servei, Rosanbús, i l’actual Marfina Bus, comporta un procés complex de subrogació de vehicles i personal

Segons l’AMB aquesta transició entre l’operadora anterior i l’actual és una operació complexa que ha implicat, entre d’altres, un procés de subrogació de vehicles i personal que estan provocant algunes disfuncions. Diego Fernández reconeix que una de les disfuncions és la manca de regularitat del M12.

Diego Fernández ha explicat que s’estan plantejant solucions a curt i a llarg termini. A curt termini, l’AMB ha instat a l’empresa operadora perquè revisi i resolgui les incidències detectades el més aviat possible i també mantindrà el seguiment del servei per valorar la seva evolució.

Segons Fernández, la M12 és una línia difícil d’operar perquè té molts usuaris, una freqüència de pas elevada i discórrer per un entramat molt urbà que fa que qualsevol incidència al carrer provoqui retards. Per tot això, estan estudiant canvis a llarg termini que poden passar per posar més vehicles i per oferir altres alternatives per cobrir el recorregut d’aquest autobús.

En qualsevol cas, els usuaris no entenen perquè la M12 havia funcionat bé fins no fa pas massa i ho ha deixat de fer sense haver modificat el recorregut pel mateix entramat urbà.

La pàgina web de l’AMB per registrar queixes és aquesta.