El veïnat dels edificis del Gornal més propers a l’escola Xaloc han iniciat una campanya d’accions de protesta contra els sorolls constants i intensos que provenen de la zona esportiva d’aquests centres educatius.
El veïnat afirma que des de bon matí i fins passades les 10 de la nit, el soroll de l’activitat de les pistes de pàdel i dels entrenaments i partits de clubs esportius privats, com la Unió Esportiva Cornellà i el Club Esportiu Les Corts, que també fan servir les instal·lacions, a banda de l’alumnat del centre “és un calvari”. A més, cal tenir en compte un altre factor molt molest: la potència de la il·luminació de la pista esportiva.
“El so de les pilotes i les raquetes de pàdel, els crits dels jugadors, els xiulets i les ordres en veu alta constants dels entrenaments entre setmana i la cridòria del públic en els partits de caps de setmana, sobretot quan es marquen gols, fa que, segons els veïns, ni tan sols puguin sentir la tele o mantenir una conversa”, expliquen veïns i veïnes afectades


L’Associació de Veïns i Veïnes del Gornal denuncia que, després de mesos de feina conjunta amb el Servei municipal de Mediació Comunitària i la direcció de Xaloc per trobar una solució al problema, ara el centre educatiu s’ha despenjat de l’acord assolit a finals del curs passat i no estaria aplicant les restriccions d’horari que s’havien posat sobre la taula, i afirma que el veïnat afectat ja es troba al límit.
Entre d’altres punts, aquest pacte establia:
- Que l’inici de l’activitat de futbol fos a les 9:30, de dilluns a diumenge i l’horari de finalització a les 22:00, excepte diumenge, que seria a les 21:30
- Fer un recés de l’activitat de 14:00 a 16:00 els caps de setmana.
- Disposar d’una persona encarregada de vetllar pel civisme, especialment pel que fa a l’ús de tambors, trompetes i altres elements sonors
- Posar més cartells informatius sobre la prohibició d’ús d’aquests estris sonors, incloent-hi un a l’entrada del pàrquing
L’Associació de Veïns i Veïnes del Gornal afegeix que algunes de les activitats que es fan als espais educatius del Xaloc són d’explotació comercial de l’àrea esportiva i que això comporta que hi hagi consum d’alcohol i tabac, situacions que, al seu parer, no s’adiuen amb els valors educatius i pedagògics.
L’Ajuntament reconeix que Xaloc incompleix l’acord
Per part de l’Ajuntament, l’equip de govern també constata que Xaloc estaria incomplint l’acord, ja que hi hauria activitat esportiva més tard de les 10 de la nit i tampoc no s’estaria respectant la pausa de dues hores al migdia durant el cap de setmana.
També qüestiona que Xaloc es pugui acollir a la llei del Parlament que amplia l’horari d’activitat dels centres educatius de 7 del matí a 9 del vespre, ja que en aquest cas no es tractaria d’activitats pròpiament escolars sinó d’una explotació comercial de les pistes esportives de l’escola Xaloc.
Igualment, lamenten que la direcció Xaloc no acceptés llogar el camp de futbol perquè poguessin jugar i entrenar equips de futbol base de la ciutat, ja que el centre educatiu ja el tenia compromès amb altres clubs de fora de la ciutat.
En aquest context, l’Associació de Veïns i Veïnes del Gornal ha iniciat, en primer lloc, una campanya de pancartes a les balconades. I no descarta apujar el nivell de protesta, fins i tot, amb una possible demanda judicial.
El govern municipal també ha posat el cas en mans dels serveis jurídics de l’Ajuntament, però manté oberta la via del diàleg i la mediació.


El Xaloc diu que segueix la major part de l’acord de mediació
En canvi, la direcció de Xaloc afirma estar complint l’acord. Recorda que els horaris d’activitat de les pistes de pàdel i del camp de futbol són inferiors als que estableix la nova llei catalana, que permet que l’horari d’activitats extraescolars als patis dels centres sigui de 7 del matí a 9 del vespre. Segons la direcció de Xaloc, els partits de pàdel comencen a partir de les 8:00 del matí.
També assenyala que aquesta temporada el nombre de partits dels equips de futbol formatiu del Cornellà i Les Corts també s’ha reduït. Igualment, la direcció de Xaloc s’ha mostrat oberta a estudiar possibles mesures d’insonorització.