Aquesta col•laboració, que va iniciar-se el curs 2016 – 2017, està tenint una bona acceptació per part de l’alumnat del centre, que està participant activament en un grapat de projectes multidisciplinaris on la ciència i la divulgació n’és el nexe d’unió. La revista ‘Life and Science’ i la col·laboració europea per a la creació d’un ‘scape room’ virtual són alguns exemples d’aquesta profitosa unió.

La Fatima Akhtar, alumna de l’Institut de Bellvitge, va realitzar el curs passat el seu treball de recerca sobre els factors de risc del càncer amb origen genètic en dues poblacions: Pakistan i Espanya. Un estudi que neix amb la voluntat de conèixer quina és la probabilitat de patir càncer tenint familiars propers afectats per la malaltia, i que ha estat tutoritzat per la investigadora Marta Pineda, de l’equip d’investigació en càncer hereditari de l’IDIBELL i l’ICO.

‘Jo sempre he estat interessada a saber quines són les causes que provoquen la malaltia en l’àmbit genètic, per això jo ho he fet amb l’IDIBELL’, declara la Fàtima. També afegeix que ha estat una experiència increïble, on ha pogut conèixer les noves tecnologies que estan sorgint en el camp de l’anàlisi de la genètica. Ara que ja ha entregat el treball, es planteja estudiar medicina o ciències de la salut.

La col•laboració entre els dos centres es manté en l’actualitat. De fet, altres alumnes de primer de batxillerat han aprofitat l’oportunitat per començar el seu treball de recerca amb l’IDIBELL, com és el cas de Clàudia Luque, que estudiarà les adicions a les xarxes socials i Internet amb el suport de la doctora Susanna Jiménez.

La directora de l’Institut Bellvitge i el membre de l’equip de comunicació i cultura científica de L’IDIBELL van visitar-nos al programa Aula LH per explicar-nos la resta de projectes en què col•laboren ambdues institucions. Tal com assegura Adela Barreda, ‘aquest tàndem ens permet potenciar la transversalitat, ja que mentre l’eix vertebrador és la ciència, també treballem les connexions entre ciència i art, humanitats i ètica. En definitiva, tot això impregna el dia a dia de l’Institut’.

Una d’aquestes activitats és la Unitat de Recerca de l’Institut Bellvitge (URIB), on els mateixos alumnes impulsen la investigació amb el suport de l’equip científic de l’IDIBELL. El projecte, dissenyat i executat en ple estat d’alarma, va iniciar-se amb la creació de petites càpsules audiovisuals on els alumnes de 3r d’ESO informaven sobre el Coronavirus. Avui dia, les peces audiovisuals han passat a mostrar els alumnes en acció al laboratori, on a través d’un experiment visualitzen l’ADN de la fruita. Amb la difusió d’aquests vídeos, és pretén així potenciar l’esperit vocacional dels alumnes de primària.

Tal com assegura la directora de l’Institut Bellvitge, amb aquesta iniciativa volen treballar la comunicació científica a través del llenguatge audiovisual, que permet adaptar el contingut científic amb una finalitat divulgativa alhora que els alumnes aprenen a produir un vídeo divulgatiu.

Tot i això, els dos centres han desenvolupat projectes des d’altres àmbits, com ara la revista en paper ‘Life and Science’, que aviat publicarà el seu quart exemplar i que involucra tot el centre: ‘teníem molt clar que en aquest tàndem volíem implicar tot l’alumnat de l’institut. A més, un dels cavalls de batalla dels centres educatius actualment és la millora de les competències comunicatives a tots els nivells de l’alumnat’, assegura l’Adela Barreda.

Un altre dels projectes més destacats d’aquest tàndem és el programa ‘Erasmus + Stars Game’, on l’Institut Bellvitge participa en col•laboració d’institucions d’Itàlia, Alemanya i Eslovènia per tal de dissenyar al llarg de tres anys un ‘scape room’ virtual sobre la investigació biomèdica, fent ús del mètode científic. Actualment, L’IDIBELL està tutoritzant els quatre instituts de la ciutat que hi participen a través de ‘workshops’.

Podeu consultar l’entrevista completa del programa Aula LH fent clic aquí