L’Hospital de Bellvitge referma la seva vocació de tenir en compte el punt de vista i l’experiència directa de la ciutadania i, a partir d’aquesta interacció, reforçar i millorar l’atenció sanitària en el seu conjunt. Així s’ha posat de relleu en la primera Jornada de Transparència per a la Ciutadania.

Durant aquesta jornada s’han explicat programes que han implicat pacients en la revisió de processos assistencials, com ha estat el cas del servei de Psiquiatria, que ara compta amb una nova unitat d’ingrés voluntari i amb una aplicació mòbil que facilita informació a pacients amb demència.

La clau són els anomenats ‘grups focals’: pacients i professionals sanitaris treballen el concepte de ‘Medicina basada en valor’, que vol fomentar la participació i la coresponsabilitat de la ciutadania.

La gerent de l’Hospital de Bellvitge, Cristina Capdevila Aguilera, ha assenyalat que “moltes vegades ens basem només en l’evidència científica perquè sabem que l’assistència que prestem és bona, però es tracta de comptar amb el pacient per saber què es el que consideren més important i veure com hem de continuar”. I ha afegit que “treballar conjuntament sempre és més fàcil que només rebre crítiques”.

Un exemple han estat els canvis a Urgències, on ara es té molt el compte que l’atenció ha d’incloure menjar perquè al box s’hi passen moltes hores i altres peticions sobretot de gent gran.

Lara Guillén García, adjunta del Servei d’Urgències, ha explicat que “els pacients geriàtrics ens deien com és d’important saber que el familiar que l’acompanya està prou confortable. I, per exemple, posar una butaca o una cadira al costat del llit, encara que sigui al passadís, és una cosa que hem sistematitzat perquè és l’opinió dels pacients la que compta”.

També s’han plantejat millores a la unitat de malalties infeccioses, arran, per exemple, dels suggeriments que va plantejar en un altre grup focal una veïna del barri del Centre. Hanan Bakkali ha puntualitzat que “aquesta planta està en un cinquè pis i semblava que estiguessis als anys 70, semblava que fossin pacients exclosos de la societat i haver pogut explicar-ho i compartir-ho és molt positiu”.

En aquesta I Jornada sobre Transparència per a la Ciutadania de l’Hospital de Bellvitge també s’ha constatat que la tecnologia, com ara la IA, ja és una eina essencial i que encara ho serà més en el futur immediat, però tenint en compte que l’objectiu ha de ser humanitzar l’atenció mèdica.