Ara fa un any, Salvador Illa era investit president de la Generalitat. El nou govern del PSC començava a caminar gràcies als acords d’investidura amb Esquerra Republicana i els Comuns, tot i que Illa ha hagut de governar amb els pressupostos prorrogats.
En el primer any de mandat, el govern català ha anunciat diversos compromisos amb la ciutat de L’Hospitalet, molts d’ells emmarcats en la Comissió Mixta entre la Generalitat i l’Ajuntament.
El soterrament de la Granvia, protagonista de la Comissió Mixta
Tal com van acordar Salvador Illa i l’alcalde David Quirós en una trobada al Palau de la Generalitat, el govern català i l’Ajuntament han recuperat la Comissió Mixta per millorar la cooperació entre les dues administracions.
El juny es va celebrar una primera trobada en què es va anunciar data i pressupost per al soterrament de la Granvia al seu pas per Bellvitge, una actuació emmarcada en el PDU Biopol-Granvia.
El desbloqueig del soterrament va ser possible gràcies al compromís de la Generalitat d’assumir la part del cost que li corresponia a l’Ajuntament. L’acord es va assolir a canvi de les parcel·les de titularitat municipal afectades, que la Generalitat destinarà a actuacions urbanístiques i a equipaments d’interès públic.
La Comissió Bilateral també ha arribat a d’altres acords. En matèria educativa s’ha pactat desenvolupar un “nou model de cogovernança”, així com la redacció de l’avantprojecte del futur Hub Educatiu Joanot Martorell, que inclou un nou centre d’educació especial i l’ampliació de l’Escola Ausiàs March, que es convertirà en institut-escola de dues línies.
Pel que fa a seguretat, Ajuntament i Generalitat han acordat incrementar els efectius de Mossos d’Esquadra i de la Guàrdia Urbana, que treballaran també per crear una oficina conjunta de denúncies. Un altre acord és el de mantenir i reforçar els diferents operatius policials que es duen a terme a la ciutat.
També hi han hagut avenços en salut, amb l’anunci de la creació d’una Àrea Integral de Salut única per a tota la ciutat, amb l’Hospital de Bellvitge com a referència.
A més, es preveu la remodelació de l’Hospital General de L’Hospitalet, l’antiga Creu Roja. En aquest sentit, la Generalitat destinarà una dotació d’1,1 milions d’euros per a la retirada de la coberta d’amiant. També invertirà 4 milions d’euros en la renovació de l’àrea d’anatomia patològica i del sistema de climatització del bloc quirúrgic.
El nou Hospital Clínic segueix avançant
Més enllà de la Comissió Mixta, també hi ha hagut passes endavant per al nou Hospital Clínic, que es preveu que entri en funcionament el 2035 a l’àrea de Can Rigal. Així, s’ha creat un consorci format per la Generalitat i l’Ajuntament de L’Hospitalet, entre d’altres, per impulsar el projecte. A més, s’ha aprovat iniciar la redacció del PDU Campus de Salut-Clínic UB.
Les visites d’Illa a L’Hospitalet
En aquest any el president Salvador Illa ha visitat L’Hospitalet en diverses ocasions. A finals de setembre inaugurava el nou CAP Florida Sud, des d’on va anunciar l’adjudicació del projecte del nou CAP i CUAP de Sant Josep, així com el compromís que el 90% de la població catalana sigui atesa en els centres d’atenció primària en un màxim de 48 hores.
Al febrer, Illa visitava la comissaria de Mossos d’Esquadra de L’Hospitalet. En l’acte, el president català va explicar l’acord assolit en la Comissió bilateral Estat-Generalitat per increment els agents del cos fins a arribar als 25.000 efectius abans del 2030.
Un altre dels acords anunciats va ser un pla de xoc per crear 60 noves places de jutges a Catalunya amb l’objectiu acostar-se a la mitjana espanyola.
El president de la Generalitat tornava a L’Hospitalet el 28 de maig, quan va visitar les obres del futur pavelló 0 de la Fira. El nou edifici, que es preveu finalitzar l’any 2026, permetrà que el recinte firal assoleixi els 300.000 metres quadrats d’espai expositiu.
A tall d’anècdota, la visita es va haver d’interrompre per la gran apagada elèctrica que es va produir aquell dia.
En aquest primer any de legislatura també han passat per L’Hospitalet diverses conselleres, que s’han reunit amb l’alcalde David Quirós.
És el cas de la portaveu del govern i consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque; la consellera d’Interior, Núria Parlon; la consellera d’Educació, Esther Niubó; el conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler; la consellera de Cultura, Sònia Hernàndez o la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez.
Pla per millorar els barris
Sortint de L’Hospitalet, però encara en clau local, el govern d’Illa també ha presentat un nou Pla de Barris de Catalunya per al període 2025-2029, amb els quals el Govern preveu destinar 1.000 milions d’euros per a la recuperació urbana, ambiental i social arreu del territori. En aquest sentit, l’Ajuntament va anunciar que demanaria ajuts per a la rehabilitació del Samontà.
D’altra banda, i per agilitzar la regeneració urbana de la zona nord de L’Hospitalet, la Generalitat i l’Ajuntament també han acordat ampliar el Consorci per a la Reforma de la Granvia -integrat per les dues administracions- a l’àrea del Samontà.
L’agenda catalana
En polítiques d’abast català, concretament en matèria d’habitatge, el nou govern s’ha compromès a construir 50.000 pisos de protecció oficial i ha acordat limitar els lloguers de temporada amb els vots favorables d’ERC, Comuns i la CUP.
L’aprovació del Pacte Nacional per la Llengua o la proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat també han marcat el primer any de mandat.
Pel que fa als acords entre la Generalitat i el govern de l’Estat, s’ha pactat la creació d’una empresa mixta per gestionar els serveis de Rodalies i regionals.
També s’han acordat els fonaments d’un nou finançament singular per a Catalunya, tot i que la recaptació de l’IRPF s’ha ajornat fins al 2028. El nou model de finançament dependrà dels suports necessaris al Congrés per tirar endavant.