La pluja intensa de dimarts va deixar diverses afectacions a L’Hospitalet, sobretot a les zones pròximes a la rambla Marina i carretera del Mig, als barris de Sant Josep, Centre i Bellvitge. La ciutat va ser el tercer municipi que més trucades va fer al 112, amb un total de 175 avisos.

Un dels punts més afectats va ser el Merca-2 de Bellvitge, on dimecres 30 de setembre els paradistes s’han concentrat a l’entrada del mercat per reclamar solucions davant uns problemes d’inundacions que, asseguren, es repeteixen des de fa anys.

Els treballadors i treballadores de les diferents parades asseguren que l’aigua va entrar a diversos establiments i va provocar desperfectes, entre els quals hi ha danys en sostres i instal·lacions. En una fruiteria, fins i tot, es va desplomar part del sostre després que els treballadors haguessin marxat. A la cafeteria, una altra part del sostre va caure i una treballadora va haver de ser traslladada a l’hospital.

No és la primera vegada que l’aigua causa desperfectes

Els paradistes denuncien que no és la primera vegada que pateixen episodis d’aquesta mena. Van reclamar mesures al Ple municipal del novembre de 2025 després dels aiguats de l’octubre. Segons expliquen, posteriorment l’Ajuntament hi va fer diverses actuacions, però consideren que han estat insuficients.

Jaume Llagostera, conscesionari del Merca-2, assegura que el problema s’arrossega des de fa anys i que les actuacions realitzades no han resolt les filtracions. “Sabem que les pluges han estat excepcionals, però el que està clar és que, si s’hagués arreglat bé, això no hauria passat. Semblava una cascada del Niàgara”, afirma. Llagostera reclama que es depurin responsabilitats i avisa que els concessionaris estudiaran noves mobilitzacions si no hi ha una solució.

Per la seva banda, la presidenta de la junta directiva del Merca-2 i concessionària d’una parada d’ous, Sandra Salas, també reclama una actuació immediata, qui a més, considera especialment greu que aquesta vegada hi hagi hagut també danys personals.

Els concessionaris també denuncien les pèrdues econòmiques que els provoquen les inundacions. Isabel Vilches, de la Tocineria Los Rayos, explica que en episodis anteriors d’aiguats la pluja li va malmetre els compressors de les cambres frigorífiques. Vilches assegura que ara torna a tenir problemes amb el subministrament elèctric i que els paradistes han d’afrontar tant les despeses de reparació com els dies en què no poden treballar.

Resposta de l’Ajuntament

Sobre aquestes importants afectacions al Merca-2 de Bellvitge, l’Ajuntament ha volgut deixar clar que la seva prioritat és atendre l’emergència, donar solucions als negocis afectats i recuperar la normalitat el més aviat possible.

Durant el matí de dimecres 30 de setembre, els tècnics municipals han assistit al mercat per determinar les actuacions d’emergència i fer un calendari de reparacions. D’una banda, s’ha ofert a la fruiteria afectada que pugui traslladar la seva activitat a una altra parada de titularitat municipal mentre durin les actuacions. En canvi, el bar, diuen que requereix una solució tècnica més complexa.

Fonts municipals, recorden que l’any passat es va fer una intervenció a la coberta i ara se n’està revisant l’estat per determinar quines actuacions addicionals calen.

Altres espais tornen a la normalitat després dels aiguats

Més enllà del Merca-2, els efectes dels aiguats també s’han fet notar en diversos equipaments i establiments de la ciutat, tot i que aquest dimecres la majoria han recuperat l’activitat habitual.

A l’escola La Marina s’han pogut fer classes amb normalitat, tot i que dimarts hi va haver algunes goteres. Dimecres, l’única afectació destacada és el pati infantil, que des del centre descriuen com una “piscina”. Al pàrquing de l’Institut Mercè Rodoreda també hi va entrar aigua, però després de la intervenció de la Guàrdia Urbana dimecres funciona amb normalitat. L’Escola Patufet també ha reprès les classes sense incidències destacades.

En l’àmbit comercial, la botiga majorista Konkal de la carretera del Mig, ha hagut de tancar després que l’aigua entrés a l’establiment i afectés productes d’alimentació i licors. Preveuen mantenir el tancament durant aquest dijous. També hi va haver afectacions per l’aigua al Mercat de Collblanc i al Bibliomercat de Santa Eulàlia.

Els aiguats també van afectar equipaments esportius com els poliesportius Sergio Manzano i de les Planes, així com els passos soterranis que superen les vies que van romandre tancats durant l’estona de la pluja més intensa. El pas de l’avinguda Carrilet va romandre tancat més estona i va caldre que un camió cisterna eliminés l’aigua acumulada.

ERC+EUiA demana que les instal·lacions s’adeqüin als fenomens meteorològics

El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya+EUiA ha denunciat, en una roda de premsa, la manca de manteniment dels equipaments municipals per prevenir els efectes dels aiguats. Davant d’episodis com els de dimarts, els republicans alerten que la ciutat no està prou preparada.

Entre d’altres qüestions, assenyalen les goteres que van afectar el mercat de Collblanc i al Merca-2 de Bellvitge, així com als poliesportius de Santa Eulàlia i de Les Planes, que es va inundar amb aigües fecals.

Amb tot, demanen a l’Ajuntament que arregli i adeqüi les instal·lacions perquè no pateixin danys amb els fenomens meteorològics extrems.

“Tenim clar que quan hi ha aiguats forts pot haver-hi incidents. Però a L’Hospitalet, plou sobre mullat. Plou sobre uns equipaments que no estan ben mantinguts. En són exemples els mercats i poliesportius com el de les Planes o el de Santa Eulàlia”, ha dit el portaveu d’ERC+EUiA, Jaume Graells.