Aprofitar la frenada dels trens del metro de Barcelona per carregar cotxes elèctrics. Aquesta és la particularitat de l’última electrolinera de l‘Àrea Metropolitana de Barcelona, que s’ha inaugurat al barri de Bellvitge. És la tercera de les electrolineres d’aquest tipus que s’ha instal·lat a la ciutat. L’alcalde de L’Hospitalet, David Quirós, ha destacat que “aquest és un exemple dels passos que s’estan donant per assolir els objectius de transició energètica i lluita contra el canvi climàtic que ens hem marcat. Avançar cap a una mobilitat sostenible i descarbonitzada és fonamental si volem fer les notres ciutats espais més nets i saludables”.

Ubicada a la rambla de la Marina de L’Hospitalet, al costat de la parada Bellvitge de l’L1 del metro, la nova electrolinera forma part del programa MetroCHARGE, que compta amb sis electrolineres ràpides més, repartides per la metròpolis de Barcelona, sempre a prop d’estacions de metro:

  • L’Hospitalet, al carrer de l’Estronci, al costat de la parada Can Boixeres de l’L5 del metro (ja activa).
  • L’Hospitalet, a l’aparcament que dona accés a la parada Santa Eulàlia de l’L1 del metro (ja activa).
  • Sant Adrià de Besòs, al carrer d’Alarcón, al costat de la parada Verneda de l’L2 del metro (ja activa).
  • Cornellà de Llobregat, a l’avinguda de la República Argentina, al costat de la parada Sant Ildefons de l’L5 del metro (s’activarà properament).
  • Badalona, a l’avinguda del Marquès de Mont-Roig, al costat de la parada Gorg de l’L2 del metro (s’activarà properament).
  • Santa Coloma de Gramenet, al carrer dels Sagarra, prop de la parada Santa Coloma de l’L1 del metro (s’activarà properament).

Xavier Flores, conseller delegat de TMB, ha explicat que “quan els combois frenen per qualsevol motiu també es recupera energia elèctrica no tant sols la consumen sinó també la generen. El que hem fet és un projecte de instal·lar 13 recuperadors d’energia que ens permetin utilitzar-la per reutilitzar-la en altres usos”.

De la seva banda, Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, ha assegurat que “les electrolineres puguin funcionar amb l’energia excedent del metro suposa un important pas endavant per una mobilitat més sostenible i neta la ciutat. És una gran notícia per a les ciutats descarbonitzades que volem, les del present i les del futur”.

El seu ús és lliure i disposen de dos equips de recàrrega ràpida de 50 kW. Per fer-les servir cal fer el mateix que la resta d’electrolineres de l’AMB, els usuaris han de registrar-se a l’app AMB Electrolineres i activar el servei amb la mateix aplicació. La recàrrega s’activa amb la mateixa aplicació i el temps màxim d’ús és de 30 minuts, 1 hora o 2 hores segons el connector utilitzat.

Són autosuficients energèticament i el seu subministrament elèctric prové exclusivament d’energia recuperada dels processos de frenada dels trens, així com de panells solars fotovoltaics que s’instal·laran a totes les cobertes disponibles de les instal·lacions de metro.

Les tarifes de les electrolineres del programa MetroCHARGE, pel que fa als connectors COMBO de recàrrega ràpida, són les següents:

-Per l’energia consumida: 0,30 euros/kWh

-Per l’excés de temps a partir del minut 30 d’ús: 0,399 euros/min.

Es tracta d’una estació de recàrrega adherida al programa europeu MetroCHARGE, que aprofita l’energia de la xarxa del metro per alimentar-se. És, de fet, un projecte pioner a Europa, que suposa un impuls a l’eficiència i la sostenibilitat energètica. Completat al 50% el pla d’expansió de la xarxa d’electrolineres metropolitanes, que preveu arribar als 102 punts a finals d’any.

Electrolineres en servei a L’Hospitalet

L’Hospitalet ja compta amb vuit punts de recàrrega de vehicles elèctrics:

  • Al carrer de Salvador Espriu – Gran Via (120 kW).
  • A l’avinguda de Joan Carles I, 56 – carrer de la Botànica (50 kW).
  • A la rambla de la Marina, 353 (50 kW).
  • A l’avinguda del Masnou, 40 (50 kW).
  • Al passatge del Cementiri-carretera de Collblanc (50 kW).
  • Al carrer de l’Estronci –parada Can Boixeres de l’L5 del metro (dos equips de 50 kW cadascun). Programa MetroCHARGE.
  • A l’aparcament de la parada Santa Eulàlia de l’L1 del metro (dos equips de 50 kW cadascun). Programa MetroCHARGE.
  • A l’aparcament de la rambla de la Marina –parada Bellvitge de l’L1 del metro (dos equips de 50 kW cadascun). Programa MetroCHARGE.