Només 1 de cada 10 hospitalencs tenen el català com a llengua habitual. Així ho reflecteix la darrera enquesta d’usos lingüístics publicada per la Generalitat i l’Idescat, que situa L’Hospitalet com la divisió territorial amb menys percentatge de parlants habituals de català: un 10,3%.
Altres dades preocupants sobre la salut de la llengua catalana a la ciutat indiquen que un 14% de veïns no l’entenen, poc més del 60% la sap parlar i menys de la meitat és capaç de llegir-la i escriure-la.
Aquestes dades són pitjor que les anteriors registrades per l’Idescat.


Segons analitza Xavier Dengra, coordinador d’Empresa i Consum de Plataforma per la Llengua, “entre les causes de la davallada del català a ciutats com L’Hospitalet, en primer lloc, n’hi ha una de demogràfica”. En aquest sentit, explica que “pot ser suma de natalitat, immigració i l’imponent canvi urbanístic que ha viscut en els últims anys, així com l’actitud municipal”.
Dengra considera que “el que és important és defensar el català com a llengua d’integració i ascensor social. El fet que els nouvinguts tinguin accés a conèixer el català i entenguin la seva importància a la feina i a integrar-se”.
El català a l’escola, però més enllà de l’aula
L’educació i dur el català més enllà de l’aula és clau per revertir la tendència: “dins de les escoles cal una promoció molt més forta del català. Que hi hagi una socialització dels alumnes no només a classe de català, sinó també a extraescolars, als menjadors…”, recorda Dengra.
Així ho viu també l’Ona, professora i veïna de L’Hospitalet: “sempre s’ha de reforçar una mica que parlin el català. Pels passadissos escolto un 90% de castellà“. Per això, creu que es poden fer passes per ampliar l’ús de la llengua: “tant els contextos familiars i socials, i el contingut de xarxes el consumeixen en castellà. Una solució seria que aquest contingut del mòbil, d’influencers, fos en català”.
Més enllà de L’Hospitalet, el català retrocedeix a tot el país, on només un terç dels habitants tenen la llengua catalana com habitual.
El tertúlia del programa Aula L’H va tractar recentment l’ús del català entre els jovent. Quatre alumnes hospitalencs van corroborar que el català és la llengua de l’aula i que només la parlen quan es veuen obligats per qüestions acadèmiques.