L’Oficina de Convivència i Civisme, un servei municipal que mira de resoldre conflictes aplicant mètodes conciliació, va registrar l’any 2023 prop de 25.500 incidències, principalment, segons dades de la pròpia Oficina, a l’espai públic i a comunitats de veïns i veïnes, i amb el soroll com a gran protagonista.

Més de 50 professionals de l’Ajuntament, del Servei de Mediació Comunitària, de la Unitat de Convivència de la Policia Local, dels programes de Suport a les Comunitats de Veïns i Veïnes i d’Agents Cívics, i el personal del Telèfon d’Incidències de Civisme hi treballen de forma coordinada.

L’àmbit veïnal inclou un ampli ventall de situacions, la principal de les quals és el soroll, però també inclou la brutícia, les males olors i el manteniment dels espais comuns, entre d’altres. L’any passat es van registrar més de 9.200 incidències en comunitats, més de 750 al mes, de mitjana.

Manuela Martínez Vargas, cap de l’Oficina de Convivència i Civisme, ha explicat que “després de la pandèmia hi va haver un repunt de queixes perquè molta gent havia desenvolupat molta més sensibilitat vers el soroll”, una situació influïda també, entre d’altres aspectes, pel fenomen del teletreball.

Martínez Vargas ha recordat que “és normal que l’activitat a les comunitats de veïns generi queixes per soroll perquè és on fem la major part de la vida”, però ha puntualitzat que “la situació s’està normalitzant i estem tornant a xifres prèvies a la pandèmia”.

Segons les característiques de cada cas, que poden arribar per una trucada al telèfon TIC, d’incidències de civisme, el 93 402 94 44, mitjançant informes de l’equip d’agents cívics, dels agents, no uniformats, de Unitat de Convivència de la Policia Local, o del servei de Mediació Comunitària, es proposaran unes accions específiques per mirar de trobar una solució que sigui satisfactòria per a totes dues parts, una feina que requereix calma i temps.

Manuela Martínez Vargas ha explicat que “el primer que faríem seria trucar el veí i comprovar si és una situació que passa habitualment i si ho ha plantejat a la seva junta de comunitat”. I ha puntualitzat que “el pla d’acció sempre ha de comptar amb el vist-i-plau de totes les parts perquè si no és així no es podrà fer una mediació conjunta”.

L’Oficina de Civisme i Convivència també ajuda a resoldre problemes derivats del possible ús inadequat de l’espai públic, de la tinença d’animals, de possibles irregularitats per part d’establiments que requereixen de llicència municipal, ja sigui incompliment d’horaris o excés d’aforament o mala gestió de residus, entre d’altres. Aquest capítol va concentrar prop de 9.800 incidències al llarg de 2023.

Igualment, col·labora en la resolució de conflictes als centres educatius i també fa xerrades divulgatives i de sensibilització sobre l’ordenança municipal de civisme.

La normativa permet evitar una sanció econòmica es produeix un acord pactat, però aquest procediment només es pot fer servir una sola vegada. Tot i així, l’Oficina de Convivència i Civisme defensa que les sancions son complementàries a la seva tasca, perquè els límits legals son necessaris.