L’Institut Margarida Xirgu és un dels centres que ha mostrat la seva voluntat de retirar-se del pla pilot impulsat per la Generalitat que preveu la presència de Mossos d’Esquadra als centres educatius. El projecte contempla que agents, sense uniforme i desarmats, participin en la mediació de conflictes.
Aquesta mesura va causar molta controvèrsia, que va desencadenar una manifestació el dilluns 27 d’abril, en la qual docents i alumnat, principalment del Margarida Xirgu i Eugeni d’Ors, es van manifestar en contra. El centre hospitalenc no és l’únic que vol abandonar l’anomenat el pla pilot. Pel que fa la situació de l’Institut Eugeni d’Ors, de moment des del centre no han declarat la seva intenció, encara que també s’han mostrat totalment en contra del pla.
Sindicats educatius apunten que tres instituts de Vic també tenen previst fer la petició pròximament. En paral·lel, més de 200 entitats rebutgen la iniciativa perquè consideren que estigmatitza l’alumnat vulnerable i pot incentivar actituds racistes contra el col·lectiu immigrant.
Atacs racistes a l’Institut
El professor del centre, Marc Plana, ha remarcat durant una roda de premsa que la mesura ha generat inseguretat al centre: “Hem estat assenyalant des de la manifestació de dilluns que aquesta mesura estigmatitza el nostre alumnat i justament avui, dijous, hem tingut una conseqüència directa d’això, que és que hem tingut un assenyalament racista amb grups d’extrema dreta que han fet pintades i han penjat cartelleria a l’exterior del nostre centre”.
En la mateixa línia, ha afegit que “el model policial beneficia el relat de l’extrema dreta i l’estigmatització de la població d’origen migrant i que nosaltres hem de ser una institució segura per al nostre alumnat i de poder atendre les seves necessitats de la millor manera possible”.
Educació defensa la prova pilot
Des d’Educació, la consellera Esther Niubó va defensar el pla recordant que “no és un model punitiu, ni sancionador, ni de vigilància”. Per la seva banda, el president de la Generalitat, Salvador Illa, va reivindicar que es tracta d’una prova “voluntària, limitada en el temps i sotmesa a avaluació”.
No obstant això, l’Assemblea de treballadores de l’Institut Margarida Xirgu ha difós un comunicat en què agraeix el suport rebut i carrega durament contra el Departament d’Educació: “La consellera Niubó menteix quan diu que el pla pilot era voluntari. El nostre centre mai va demanar participar-hi sinó que se li va imposar l’obligació a participar”.
Malgrat aquestes crítiques, el Departament d’Educació assegura que, de moment, no ha rebut cap petició formal per abandonar el pla pilot per part de cap dels 14 centres participants, segons fonts de l’ACN. Tot i això, els claustres de quatre instituts, el Margarida Xirgu de L’Hospitalet, i tres centres de Vic (Jaume Callís, La Plana i Comtat d’Osona), ja s’han posicionat en contra de la iniciativa i han demanat no formar-ne part.