“Un equip social que sigui estructural” o “l’equip social és essencial” són algunes de les proclames que aquest matí han ressonat pels carrers de les Planes. Ho han fet amb motiu de la vaga convocada a l’Institut Eduard Fontserè per exigir l’estabilització de les treballadores socials del centre.

Al voltant d’una seixantena de persones han assistit a la convocatòria, en la que es reclama a la Generalitat la creació de places estructurals que donin continuïtat a l’equip social del centre. Una demanda necessària per a les funcions que desenvolupen i per la importància de treballar en projectes a llarg termini.

Tània Moriana i Elena Aracil són, respectivament, l’educadora social i la tècnica d’integració social del centre, i fa tres anys que estan al centre com a part del programa de complexitat, impulsat el curs 2020-2021 pel Pla de Millora de les oportunitats educatives.

Ara veuen perillar la feina feta durant aquests anys, així com els vincles amb l’alumnat i la seva plaça: “Nosaltres considerem que la feina que fem és a partir del vincle que fem amb els joves i les famílies, i si això s’ha d’anar construint de nou cada dos o tres cursos és molt difícil acompanyar-los i respondre a les necessitats que tenen”, exposa Moriana.

Una qüestió estructural en l’atenció socioeducativa

Tot i que en el cas de l’institut de les Planes la problemàtica es personalitza en les seves figures, la seva reivindicació es vol estendre a altres centres de Catalunya com a una qüestió estructural. “S’ha de ser conscient del moment que estem vivint, de l’alta complexitat que hi ha dins les aules”, diu Elena Aracil. Considera que les estructures educatives i socials no estan donant resposta a les necessitats actuals: “Són molt precàries… la complexitat va més ràpid i les estructures se’ns estan quedant curtes”, afegeix.

Des de l’assemblea, constituïda per l’equip docent, professionals d’atenció educativa i personal d’administració i serveis del centre, es considera la tasca desenvolupada ha permès prevenir l’abandonament prematur i el fracàs escolar, així com procurar el benestar i contribuir a l’orientació dels alumnes.

La jornada de mobilització ha començat a les portes del centre educatiu a les 10.30 hores d’aquest dimarts i s’ha desplaçat fins a la plaça dels Blocs Florida, on han tingut lloc una sèrie d’activitats lúdico-reivindicatives.