Fins a 200 participants d’arreu de Catalunya s’han reunit al Centre Cultural Bellvitge-Gornal per posar en valor, explorar i avaluar l’impacte dels projectes d’Aprenentatge i Servei (APS) ambientals que duent a terme els centres educatius durant la tercera edició del Simposi de projectes d’aprenentatge servei ambiental.

L’APS és una metodologia educativa que combina processos d’aprenentatge amb un servei a la comunitat en projectes que donen resposta a necessitats reals de l’entorn per millorar-lo.

Actualment, a L’Hospitalet hi ha una seixantena de projectes d’APS ambiental. Durant la jornada s’han exposat i compartit tres experiències locals: una de l’escola d’educació especial L’Estel Can Bori, una altra de l’Institut Apel·les Mestres i una tercera de l’Institut Torras i Bages en col·laboració amb la Fundació Benito Menni.

Toni Martínez, tècnica de Medi Ambient de l’Ajuntament de L’Hospitalet, ha explicat que iniciatives com el projecte ‘Fancy Joves’ consisteixen a “detectar una problemàtica ambiental que pot haver-hi al barri, al costat de casa seva, i intentar aportar una millora, sumant-se a l’acció d’una entitat del barri”. Segons ha afegit, l’objectiu és “que els alumnes surtin de l’institut, coneguin associacions que estan a prop de casa seva i s’impliquin amb altres adults, que no són només els de la comunitat educativa, per fer una acció d’evolució a la comunitat”.

Per la seva banda, Maite Martínez, tècnica de l’àrea d’Educació de la unitat Ciutat Educadora, ha subratllat que “si fem APS de quilòmetre zero, el que estem aconseguint és que l’alumnat conegui el seu territori i se’l miri de prop”. A més, ha remarcat que “crea un element importantíssim, perquè sabem que el nostre alumnat coneix quin és el repte i quines són les conseqüències del canvi climàtic, però participant en projectes d’aprenentatge i servei també coneixen quines són totes les entitats i persones implicades”.

La jornada també ha comptat amb un espai en què les entitats han pogut presentar les seves propostes a la comunitat educativa. Entre aquestes, destaca la iniciativa de la Fundació Contorno Urbano amb el seu projecte FloridaLab. Segons ha explicat Erika Borjësson, coordinadora de projectes de la Fundació, “el que està unint és comunitat, noves tecnologies, ecologia i educació, i ho uneix d’una forma integral amb aquests aparells de tants colors que es diuen píbit”. Uns dispositius que, segons ha detallat, “poden mesurar la llum, coses com el soroll, la humitat dins de plantes, per exemple”.

Sota el lema “Aprenem, ens comprometem. Transformem?”, el Simposi d’APS Ambiental ha estat un espai de diàleg i reflexió del qual se n’extrauran unes conclusions finals per elaborar un nou full de ruta per al sector.