Els estigmes i mites al voltant de les donacions i trasplantaments d’òrgans són algunes de les raons que poden tirar enrere a l’hora de ser donant. Per aquest motiu, el dimarts 18 de març a les 18 hores l’Hospital de Bellvitge (HUB) oferirà una conferència a la Biblioteca Bellvitge per resoldre dubtes sobre la donació d’òrgans i teixits així com respecte els trasplantaments.
El director del Programa de Trasplantament de l’Hospital de Bellvitge, el doctor Gabriel Moreno, ha exposat que a banda d’ampliar el coneixement sobre aquests procediments la xerrada té l’objectiu de sensibilitzar la població i incrementar el nombre de donacions. Segons Moreno, “una realitat que està passant a Catalunya i a Espanya és que cada vegada hi ha més persones que diuen no a la donació“. Aquest fet l’atribueix a un “desconeixement de la importància de la donació”.
En les seves paraules, el trasplantament no només millora la supervivència dels pacients sinó que també aconsegueix que tinguin una “millor qualitat de vida”
Alguns d’aquests dubtes van relacionats amb si hi haurà conseqüències pel cos o sobre qui pot ser donant: “Es creu que al pacient se li genera dolor o desfiguració, però els equips de donació d’òrgans i de teixits sempre guarden el màxim de respecte al donant per tal de preservar la seva dignitat i que es pugui afavorir la donació”, ha assegurat.
També ha explicat que davant dubtes relacionats amb l’edat “sí que es pot” ser donant i, pel que fa a si es pot donar tenint una malaltia, els professionals de la salut han de ser qui evaluin “cada cas”
Actualment hi ha diverses maneres de deixar constància que es vol ser donant d’òrgans o teixits, com a través de l’aplicació de la Meva Salut o a partir del document de voluntats anticipades de la Generalitat.
Tot i això, el doctor Moreno adverteix de la importància de desmitificar la mort i poder-ne parlar amb familiars i amics per tal d’assegurar que es compleixin les voluntats del pacient i alleugerir la presa de decisions en moments delicats.