L’Hospital de Bellvitge ha transformat el Servei d’Anatomia Patològica i l’ha convertit en un dels capdavanters del país, amb equipaments i instal·lacions amb tecnologia puntera i digitalització. S’han incorporat els sistemes més avançats d’automatització pel processament continu de les mostres i la seva traçabilitat durant tot el procés.

El Servei d’Anatomia Patològica proporciona diagnòstics precisos i fiables a partir de l’estudi microscòpic i molecular de mostres de teixit i cèl·lules. Aquests diagnòstics són essencials per identificar i detectar de forma precoç diferents patologies i avançar la resposta als tractaments.

Loli Moreno, coordinadora del Servei d’Anatomia Patològica de l’Hospital de Bellvitge, ha assenyalat que “el 80% de les nostres mostres són de pacients oncològics. De nosaltres surt un diagnòstic definitiu que moltes vegades té una implicació directa tant en el diagnòstic, com en el pronòstic o en el tractament. És un servei que està més avançat gràcies a les noves tecnologies, el que ens permet fer un diagnòstic més personalitzat”.

S’han redissenyat els laboratoris amb tecnologia puntera

Entre els nous equips tecnològics que s’han incorporat, destaquen un processador de teixits que permet el flux continu en petits lots i un sistema automatitzat per a la formació de blocs de mostres. També s’incorporen dos robots de talls automàtic per a elaboració dels talls a partir dels teixits disposats en blocs de parafina.

Aquests talls, que abans s’havien de fer manualment, són digitalitzats pel diagnòstic de diferents malalties. Això contribueix a mantenir un flux continu en la realització de biòpsies i altres tècniques, reduint el temps fins el diagnòstic del patòleg.

Aquests robots de tall només estan instal·lats en altres dos hospitals de l’estat i permet guanyar temps per al diagnòstic. Al 2024 aquest servei va realitzar 44.000 biòpsies i estudis quirúrgics i més de 32.000 citologies.