El Cicle Blues & Boogie de L’Hospitalet ha celebrat el cap de setmana un dels moments més esperats de la seva vintena edició, l’actuació de l’harmonicista nord-americà Mark Hummel, qui compta amb una nominació al Grammy, acompanyat de Wes Starr, Anson Funderburgh i Bill Stuve, tres noms imprescindibles de l’escena del blues dels Estats Units. El concert, que va tenir lloc dissabte 1 de novembre al Centre Cultural Collblanc–La Torrassa, ha confirmat el bon estat de salut d’un festival ja consolidat com una de les cites de referència del blues a Catalunya.
Hummel, que es troba en plena gira europea, va arribar a L’Hospitalet després de tocar a França i va continuar el seu recorregut per València i els Països Baixos. El músic ja havia passat per la mateixa sala el 2007, i assegura que el temps li ha donat una nova perspectiva sobre la seva manera d’entendre el blues: “A mesura que vas tocant i et fas gran, la teva manera d’interpretar la música canvia”, ha explicat el músic. “Les cançons es tornen més veritables. Hi ha lletres que abans cantava sense saber ben bé què volien dir, i ara formen part de la meva vida i de qui sóc. Fins i tot quan interpretes temes d’altres, acaben sent també una part de tu.”
El Cicle Blues & Boogie va arrencar el passat 24 d’octubre amb la tradicional Rua Second Line dels alumnes de l’EMMCA i l’exposició Camino a la libertad. Historia social del Blues, de l’escriptor Manuel López. El programa s’allargarà fins al 29 de novembre amb propostes internacionals i també amb bandes catalanes com Blues Chiefs (8 de novembre) o The Excitements (14 de novembre), que presentaran els seus nous treballs.
El director del cicle i del Centre Cultural, Andrés Luque, explica que la consolidació del festival ha anat de la mà d’una xarxa de contactes i complicitats dins del món del blues: “El cicle ja té el seu pes i la seva consciència, i durant tot l’any rebem propostes de músics d’arreu. Molts artistes que han passat pel festival ens recomanen altres músics o projectes nous. És una cadena viva que connecta L’Hospitalet amb escenes de blues d’Europa i dels Estats Units”, destaca.
Luque reconeix també que l’èxit de convocatòria ha obert nous reptes per al futur: “Potser la sala d’actes s’està quedant petita, perquè sovint s’esgotem les entrades. Hem de pensar com créixer sense perdre l’essència del cicle”, ha admés.
Amb més de 245 concerts, 35 exposicions i 28 conferències al llarg de dues dècades, el Blues & Boogie ha portat a L’Hospitalet grans noms del panorama internacional i nacional, alhora que ha contribuït a crear iniciatives singulars com el Fons de Blues de la Biblioteca Tecla Sala, únic a l’Estat i reconegut com a Fons Europeu de Blues.