A l’espera de tenir xifres oficials sobre la repercussió del Mobile World Congress 2024, és una obvietat que els milers de persones que passen per la ciutat durant aquests dies són un clar revulsiu per a negocis hotelers, de restauració i per a les empreses de serveis de L’Hospitalet.
Alçant la mirada, tot i que el fenomen del turisme de negocis és relativament recent a L’Hospitalet ja que fins el 2001 no es va construir el primer hotel, avui la ciutat està consolidada com una destinació de referència dins el sector dels serveis associats a les convencions, fires i congressos.
Amb xifres facilitades pel Sistema d’Intel·ligència Turística de L’Hospitalet (SIT L’H) -un visor de dades interactiu amb indicadors de l’activitat turística de L’Hospitalet-, el 2023 els hotels de la ciutat van registrar xifres rècord: més d’un milió de pernoctacions, la major part associades al turisme de negocis.
Això és gràcies al dinamisme que generen els esdeveniments programats als pavellons de Fira Gran Via, com ara el MWC, però també als que tenen lloc al Centre d’Activitats la Farga. Entre els dos equipaments, amb xifres del 2022 (encara en context de pandèmia) van sumar més de 650.000 visitants durant els 74 esdeveniments que van acollir.
“Amb aquest milió de pernoctacions i l’oferta hotelera de la ciutat, estem generant economia, llocs de feina, i recursos econòmics a l’Ajuntament que ens permet desenvolupar polítiques socials”, segons el tinent d’alcaldia i responsable de l’àrea de Promoció econòmica, comerç i turisme, Jose Antonio Alcaide.
Turisme de negocis, en xifres
Durant el 2023 els 30 establiments hotelers de L’Hospitalet (hotels, hostals i apartaments turístics) van registrar en concret 1.051.000 pernoctacions. Un total de 470.100 viatgers van fer nit a la ciutat, una xifra rècord, que supera les dades d’abans de la pandèmia (381.200 el 2019 i 355.800 el 2018). Un 68,81% dels viatgers van ser estrangers (323.467 persones) i un 31,19% de l’Estat (146.618 persones).
El període amb més activitat turística a la ciutat va ser de l’abril al setembre. El segon trimestre, es van allotjar 136.300 persones amb 290.400 pernoctacions i el tercer trimestre, els establiments van acollir 129.800 hostes amb 315.400 pernoctacions.
“El visitant deixa un consum que està creixent any rere any. Ara mateix el tenim entorn als mil euros de despesa per turista. Una xifra molt semblant a la que teníem abans de la pandèmia”, explica Alcaide.
La sostenibilitat, un criteri a l’alça a l’hora d’escollir destinació
Recentment, L’Hospitalet ha renovat la certificació de destinació Biosphere, atorgada per l’Institut de Turisme Responsable i impulsada per la Diputació de Barcelona i la Cambra de Comerç de Barcelona.
La distinció Biosphere reconeix el compromís de la ciutat amb la sostenibilitat i amb la voluntat de millorar contínuament en aquest àmbit, a més, contribueix a la reputació turística, ajuda a captar una demanda turística responsable i és un reclam per a les persones visitants, així ho demostra l’enquesta sobre el perfil del turista, realitzada pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona (LABturisme) a partir de dades de l’Observatori de Turisme de Barcelona (OTB).
Segons l’enquesta, un 34,3% de les persones visitants a L’Hospitalet el 2022 sempre o gairebé sempre té en compte els certificats de sostenibilitat a l’hora d’escollir una destinació, una motivació a l’alça, ja que al 2021 era d’un 24,8%.