Tant durant l’embaràs, com en el moment del naixement i el postpart, `l’Hospital General de L’Hospitalet és un dels centres més ben valorats de Catalunya, segons el darrer informe PLAENSA del Servei Català de la Salut. En global, la puntuació del centre per part de les famílies és d’un 8,7. Les professionals que hi treballen asseguren que la clau està en l’atenció personalitzada que dediquen a cada família.

“Atenem una població molt diversa, amb molta dificultat lingüística i cultural, i per nosaltres és molt important que es reconegui aquesta feina que fem humanitzant i respectant les cultures”, destaca la Susana Ruiz, neonatòloga a l’Hospital General de L’Hospitalet.

Les gestants valoren especialment la intimitat, la confiança i la qualitat assistencial del centre, posant l’accent en aquest acompanyament individualitzat per a cada pacient. Tot i que la majoria de les dones trien anestèsia epidural pel part, l’hospital també està preparat per aquelles que prefereixen un mètode més natural utilitzant alternatives com l’aigua o la musicoteràpia

La Beatriz Canalis, llevadora i cap d’àrea embaràs i naixement de L’Hospital General de L’Hospitalet, explica que els parts han evolucionat: “hem deixat enrere l’atenció medicalitzada, on es creia que parir era un acte mèdic i que la dona no tenia voluntat pròpia ni podia prendre decisions”.

Ara, la dona té un paper més actiu, “elabora un pla de naixement on expressa els seus desitjos i les seves preferències i on es compta que el part és un procés totalment fisiològic i que s’ha de respectar”, insisteix la Beatriz.

També ha canviat el seguiment que es dedica al nadó. Un aspecte que més del 96% de les mares que han estat ingressades a L’Hospital General puntuen molt positivament. “Totes les cures es realitzen damunt de la mare, pell amb pell des del minut 0 que neix la criatura i es potencia la lactància materna la primera hora de vida”, declara Canalis.

La seva companya Susana afegeix que immediatament després de néixer, el bebè no se separa de la seva mare: “es trasllada des de la sala de parts a les habitacions i sempre està amb el nen i nosaltres intentem fer una coordinació, si el nen té una analítica, fer-ho tot integrat, amb la mínima manipulació possible.”

Una humanització que es dibuixa fins i tot en les diferents sales de l’àrea com la de lactància o la de parts, que estan decorades amb uns murals dissenyats pels alumnes de l’Escola d’Art i Superior de Disseny Serra i Abella. L’objectiu d’aquesta iniciativa és generar uns espais “càlids, propers i amigables que ajudin a disminuir l’angoixa i l’ansietat que senten les mares i les famílies en aquest moment”, detalla la Beatriz.

En total L’Hospital General até 1.100 parts cada any on l’edat mitjana de les mares és d’uns 31 anys. Els resultats obtinguts a l’informe PLAENSA els anima a continuar avançant.

Des de l’àrea d’embaràs i naixement reivindiquen que necessiten millorar “les nostres infraestructures i, en relació amb la multiculturalitat de les famílies amb les quals treballem, de la mateixa manera que ja tenim una mediadora magrebina, ara ens faltaria una pakistanesa per trencar la barrera idiomàtica i poder arribar a tota la població.”