El Ple, en la sessió ordinària d’aquest mes d’octubre, ha aprovat una modificació de crèdit per a la realització d’un estudi geològic que determini les patologies detectades a l’edifici de l’Escola Municipal de Música–Centre de les Arts (EMMCA).

L’alcaldessa, Núria Marín, ha explicat que després d’estudiar diferents alternatives, finalment “mentre durin les obres i de manera provisional, les 100% de les classes es traslladaran al Centre Municipal de Formació i Orientació al Treball (CEMFO)”. 

Segons fonts municipals, la intenció és reprendre l’activitat aquest mes de novembre.

Projectes de mobilitat sostenible

Dintre del mateix ordre del dia, el Ple també ha donat llum verda a una modificació de crèdit per import d’1,8 milions d’euros per impulsar projectes de mobilitat sostenible subvencionats amb Fons Next Generation.

En concret, aquesta partida es destinarà a la remodelació d’una vintena de carrers; a l’ampliació de les zones d’aparcament regulat (zones AIRE) prioritzant l’ús veïnal; a la millora de la semaforització d’encreuaments de la xarxa pedalable de la ciutat, i a l’actualització de les escales mecàniques de l’avinguda del Metro, que comuniquen els barris de Santa Eulàlia i la Torrassa.  

També ha prosperat dotació econòmica per a la construcció i adequació del local del carrer Muntanya, número 17, com a gimnàs de l’Escola Joan Maragall; l’adquisició dels solars del carrer Miraflores, 41, i del carrer Major, per a espai públic, i el projecte de menjador per a la gent gran a l’avinguda Catalunya, 140, entre d’altres projectes.

Nomenament integrants Consell de ciutat

El Ple ha nomenat per al mandat 2023-2027 els membres del plenari del Consell de Ciutat, màxim òrgan consultiu de participació ciutadana, integrat per representants de les entitats econòmiques, socials, professionals i veïnals de la ciutat.

Aquest és el quart mandat del Consell de Ciutat, des de l’aprovació del Reglament orgànic de participació ciutadana l’any 2013.  En la mateixa sessió, s’ha informat de la composició nominal dels sis consells de districte de la ciutat, òrgans consultius i de participació ciutadana que es van instaurar l’any 2013, arran de l’aprovació del Reglament orgànic de participació ciutadana de L’Hospitalet. 

Mocions aprovades

L’Hospitalet “ciutat antifeixista i antiracista”

A l’apartat de mocions conjuntes, el Ple ha donat suport a la proposta del PSC, ERC+EUiA i LHECP-C, per declarar L’Hospitalet “ciutat antifeixista i antiracista”, a condemnar totes les agressions feixistes i a oferir acompanyament especialitzat a qui pateixi qualsevol discriminació. El grup municipal de Vox va votar en contra, mentre que el PP es va abstenir.

El text mostra el compromís dels grups municipals que la subscriuen a no promoure els discursos populistes, feixistes i racistes contra les persones migrants, les víctimes de la violència masclista, la comunitat LGTBI+, la diversitat religiosa i qualsevol altra diferència cultural o ideològica.

Debats a la televisió pública local

També s’ha aprovat el text presentat per ERC+EUiA, PP i LHECP-C pel qual s’insta el Consell d’Administració de La Farga, SA a fer que els Mitjans de Comunicació de la ciutat promoguin, dins dels plans de cobertura electoral, la realització d’un debat a la televisió pública local entre els caps de llista a les eleccions municipals, així com debats periòdics sobre els temes d’interès ciutadà. La moció s’ha aprovat per unanimitat.

Patrimoni escultòric a l’espai públic

A iniciativa d’ERC+EUiA han prosperat altres tres mocions relacionades amb el patrimoni escultòric ubicat a la vida pública. D’una banda, una primera, demana  recuperar l’estat original del monument a la memòria de l’expresident Lluís Companys, obra d’Albert Casañé; la segona moció, demanar la reparació i restauració de l’escultura Monument a la sardana, amb la reposició de la tenora, ubicada a la plaça de l’Ajuntament, i la tercera moció, insta l’Ajuntament a realitzar un inventari sobre el patrimoni escultòric a l’espai públic de la ciutat i la creació d’un protocol per al seu manteniment i conservació. Les dues darreres han estat aprovades per unanimitat.  

Incivisme a la zona de Femades

El Ple ha donat suport a la moció a proposta del PP relativa a la inseguretat, l’incivisme i el vandalisme a la zona de Femades, entre els termes municipals de L’Hospitalet i Cornellà. El text demana l’increment dels efectius policials, així com dels operatius de neteja els caps de setmana i la millora de l’enllumenat públic a la zona.   

Pla de Biblioteques de L’Hospitalet

Per finalitzar, també s’ha aprovat el text presentat per LHECP-C per al compliment del Pla de Biblioteques de L’Hospitalet. El regidor de Serveis a les Persones, David Quirós, ha explicat que el Pla de biblioteques 2023-2028, avançat als grups municipals a finals del mandat passat, es presentarà el proper mes de novembre i que inclou, entre d’altres actuacions, la creació de dos nous espais als barris de Santa Eulàlia i la Florida. Aquest pla planteja un nou model de biblioteques com a serveis puntals de cohesió social dels barris, va dir.

Més informació sobre el Pla de Biblioteques: Diari L’Hospitalet, 387. Pàgs. 16 i 17.

D’esquerra a dreta i de dalt a baix: Alcaldessa Núria Marín i regidors Husillos i Quirós; portaveu del PSC, Francesc Belver; portaveu d’ERC+EUiA, Jaume Graells; portaveu del PP, Sonia Esplugas; portaveu de Vox, Francisco González, i portaveu d’LHECP-C, Manuel Domínguez

Participació ciutadana

Durant la mateixa sessió plenària treballadores de la Xarxa d’Escoles Bressol Municipals han pres la paraula, en el torn de participació ciutadana, per reivindicar millores en el servei que presten i en les condicions laborals de la plantilla.

Protesta per la retirada de dos punts de l’ordre del dia

Els grups municipals d’ERC+EUiA, Partit Popular i L’Hospitalet En Comú Podem han denunciat en un comunicat conjunt la retirada de dos punts de l’ordre del dia per part del PSC, amb la sessió ja iniciada i sense haver donat explicacions ni permetre la intervenció dels partits per opinar al respecte.

L’ordre del dia sotmetia a aprovació dels grups dos dictàmens proposant un nou calendari per a les sessions ordinàries que recordem tenen lloc el darrer dimecres de cada mes. El motiu de la proposta era facilitar la presència de l’alcaldessa i senadora Núria Marín en les sessions del Senat, a Madrid, que coincideixen amb els dies de ple.

Els grups de l’oposició lamenten que la decisió demostra “la nul·la voluntat de diàleg d’un govern en minoria, i suposa un menyspreu per part del PSC a tota l’oposició, i també als veïns i veïnes”.

El PSC, de la seva banda, ha replicat amb un altre comunicat on mostra “sorpresa” per la reacció dels grups. En el text afirmen que “sempre s’ha respectat al nostre Ajuntament no fer coincidir les sessions plenàries amb les d’altres institucions on la ciutat està representada” i conclouen: “L’oposició es queixa de tenir una alcaldessa ‘a temps parcial’, quan la realitat el que diu és que tenim una alcaldessa que dobla les oportunitats de desenvolupament per a L’Hospitalet”.