Ja estan aquí i son tot un clàssic desitjat per a molts compradors durant l’any. Aquests dies, les festes de Nadal donen pas a la temporada de rebaixes i moltes botigues aprofiten per desplegar els seus cartells i rètols anunciant grans descomptes. L’objectiu és mantenir la bona tendència de consum de les darreres setmanes i evitar la tan temuda “pujada de gener” pels negocis.
Malgrat que acostumen a no defraudar, les rebaixes d’aquest any arriben amb cert escepticisme per part d’alguns consumidors com la Maribel Celalleta, que assegura que no veu grans descomptes reals, ja que “els preus han pujat respecte a l’any passat i, per tant, no es noten tant”.


D’altres, com la Laura Suesta, s’han animat a comprar-se “alguna coseta” com fan cada any, ens explica. En el seu cas, una samarreta de fer esport que, tot i que ja no en quedaven del color que ella volia, l’ha comprada prou satisfeta.
Per a molts, les rebaixes també són un aparador on poder apropar-se a llambregar innocentment i deixar-se seduir per les ofertes. “Van buscant els descomptes i en això les rebaixes de gener són el millor reclam”, ens explica la Romina Suanes, encarregada d’una òptica al CC La Farga.

Dues cares d’una mateixa moneda
Un ambient molt més recelós respecte a les rebaixes és el que viuen els petits comerços de barri. Per a ells, les rebaixes suposen pèrdues, en molts casos, inassumibles, ja que els marges de benefici amb què compten són realment escassos. “El problema d’avui en dia és que hi ha rebaixes durant tot l’any i contra aquestes tendències és molt difícil subsistir”, ens explica la María José Belmonte, antiga propietària d’una paradeta del Mercat del Centre. Després de dotze anys, la María José va haver de tancar i avui hi passeja com una clienta més.
Els petits comerços necessiten mantenir una certa regularitat de preus per funcionar, és el que aclareix el Josep Oriol, president de les parades exteriors del Mercat Municipal del Centre, que assenyala com els hi perjudica també el “mite que els productes de mercat no són de bona qualitat”. La solució, ens diu, podria trobar-se en campanyes de conscienciació i de reivindicar el comerç local i de proximitat.


Pels clients de mercat, com és el cas de la Minerva Álvarez, que hi acudeix un parell de cops per setmana, és comú triar entre mercat o centre comercial segons les seves necessitats. Aquí, naturalment, la presència de rebaixes pot resultar un factor diferencial. Ara bé, el tracte proper i personalitzat és el que fa que escolleixin les paradetes de tota la vida. “Si busco roba interior vinc al mercat perquè ja sé quin model em queda bé, i l’encarregada ja sap que les necessito de cotó perquè soc al·lèrgica”, explica la Minerva.
Un cas similar és el de l’Amèlia Fernández, que s’apropa al Mercat del Centre gairebé cada dia. Lamenta que tanquin paradetes i que la gent no s’animi més a venir. “A mi m’agrada tocar les coses, parlar amb la gent… fer vida de mercat”, aclareix. Una filosofia que lluita per mantenir el seu espai davant l’omnipresència dels grans descomptes.
