Les obres del nou edifici de l’Institut Escola Pere Lliscart, al barri de Collblanc, avancen a bon ritme. De fet, la maquinària i la infraestructura ja s’ha retirat del pati, fet que obria la porta a recuperar aquest espai per a l’alumnat.
Tot i això, la comunitat educativa no pot encara fer ús de la zona de recreació i actualment, els estudiants continuen fent l’esbarjo en espais annexos, unes zones reduïdes que, segons les famílies, no permeten gaudir d’un temps de descans adequat. En aquest context, l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) va demanar a la direcció del centre la possibilitat de tornar a utilitzar el pati i visitar el nou edifici. La resposta, però, va ser negativa, ja que, encara no es disposa del permís d’ocupació necessari.
El president de l’AFA, David Crespí, explica que els principals entrebancs són tècnics i vinculats a les instal·lacions energètiques: “Hi havia problemes amb la potència energètica i amb la unificació de les calderes en una sola unitat, requisits necessaris per obtenir els permisos d’ocupació. Per aquest motiu, actualment no es pot fer ús del pati per qüestions de seguretat”.
Aquesta situació afecta directament el dia a dia del centre, tant per a l’alumnat com per al professorat. Especialment en l’àmbit de l’educació física, les limitacions d’espai condicionen l’activitat docent. “Les classes d’educació física no es poden fer en condicions raonables. S’han d’utilitzar altres espais o adaptar els jocs, quan és fonamental que els infants puguin córrer, expressar-se i desenvolupar-se físicament”, lamenta Crespí.
Legalització de la instal·lació del gas
Davant d’aquesta situació, l’AFA s’ha posat en contacte amb l’Ajuntament per conèixer els terminis previstos de resolució. Segons fonts municipals, la prioritat és garantir la seguretat de l’equipament. Tal com han confirmat als Mitjans de L’Hospitalet, el pati no es pot utilitzar perquè és un lloc d’emmagatzamatge de material i per tant, per seguretat, està vallat. Fins que la Generalitat no recepcioni l’obra perquè ha acabat, no es retiraran les tanques i, per tant, no es podrà utilitzar el pati.
D’altra banda, des del consistori també assenyalen que la legalització de la instal·lació de gas de l’edifici antic ja està legalitzada.


El context de les obres
Les obres del nou edifici de l’Institut Escola Pere Lliscart formen part d’un projecte d’ampliació més ampli que es desenvoluparà en diverses fases fins a l’any 2028. Els treballs van iniciar-se el 31 de març, després que l’Ajuntament ho comuniqués a famílies i docents en una reunió prèvia. El nou edifici se situa en una part de la pista actual i ha de permetre substituir els barracons prefabricats on actualment estudia una part de l’alumnat.
El projecte inclou, a més, la remodelació de l’edifici existent, l’ampliació del menjador i la construcció d’un gimnàs i un teatre. Tot i això, des de l’inici, la comunitat educativa ha expressat preocupació per l’impacte de les obres en el dia a dia del centre, especialment pel soroll i la pols durant l’activitat lectiva.
ERC+EUiA porta la situació al Parlament
El grup municipal d’ERC+EUiA a L’Hospitalet ha traslladat avui al Parlament la situació de les obres de l’Institut Escola Pere Lliscart mitjançant una proposta de resolució que reclama garantir els compromisos adquirits amb la comunitat educativa del centre. El diputat encarregat d’exposar la iniciativa, el republicà Jordi Albert, ha lamentat “la manca d’informació, la falta de planificació i de coordinació amb la comunitat educativa que ha marcat l’inici de les obres i ha provocat la preocupació de les famílies.”
El portaveu del partit a la ciutat, Jaume Graells, ja denunciat que “per la mala gestió de l’Ajuntament, el centre, tot i l’obra nova, es queda sense gimnàs digne, amb una biblioteca que no compleix i amb la primària sense renovar.” El republicà ha reiterat el suport a la comunitat educativa del centre, i ha urgit també a agilitzar “els tràmits perquè es puguin lliurar les noves instal·lacions a l’escola i poder funcionar amb relativa normalitat com més aviat millor.”