Augmenten les estafes per internet a l’Hospitalet. Només l’any passat, es van interposar prop de 4.000 denúncies per delictes vinculats a la tecnologia i la telefonia mòbil a la ciutat segons fonts de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor.
De les diverses modalitat de cibercrim, el ‘phishing’ ha augmentat significativament en els darrers anys. El 35% dels atacs de pesca de credencials estan relacionats amb bancs, segons l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya. Els delinqüents utilitzen mètodes fraudulents, com correus electrònics, missatges o trucades, fent-se passar per una institució de confiança per a obtenir informació personal i financera d’usuaris desprevinguts
L’Associació de Famílies d’Alumnes de l’institut Can Vilumara va ser víctima d’un atac cibernètic. “Vaig accedir a la pàgina web del banc per comprovar uns pagaments quan de sobte vaig veure un missatge on m’informaven que estaven actualitzant uns paquets de seguretat. Van enviar una contrasenya al meu aplicatiu, jo la vaig introduir i se’m va bloquejar tot”, explica l’Ana Belén Ferrer, membre de l’associació. Continua que va ser llavors quan es va adonar que “alguna cosa no anava bé i vaig tancar-ho tot. Quan vaig tornar a entrar ens havien pres 10.000 euros”.
La ciberseguretat s’enfronta a reptes cada cop més complexos i a delinqüents que aprofiten qualsevol oportunitat. Des de l’OMIC recomanen una cosa: prudència. “Tots som susceptibles de patir un atac cibernètic, per tant, [hem de tenir cura] de no fer clic a cap missatge o correu que no sabem d’on provenen”, subratlla Rafael Gallardo García, responsable de l’OMIC i president de la Junta Arbitral de Consum.
Si s’és víctima d’una estafa per internet, a més d’interposar una denúncia i comunicar-ho a l’entitat bancària, la persona afectada també pot recórrer a l’OMIC per assessorament. En el cas de l’AFA de l’Institut Can Vilomara, Ferrer explica que va intentar contactar amb el seu banc, sense èxit, i amb el servei informàtic de l’entitat, que tampoc la van poder ajudar: “Quan em vaig personificar al banc i vaig demanar que anul·lessin les transferències, ja era massa tard”, es lamenta.
En aquests casos, on “el consumidor percep que les mesures implantades pels bancs no han estat suficients, poden acudir a l’OMIC per assessorament. També oferim serveis de mediació i arbitratge”, explica Gallardo.