La rehabilitació del pont d’en Jordà, que dona accés a l’estació de Metro de Santa Eulàlia i que també connecta els barris de Santa Eulàlia i la Torrassa, haurà d’esperar un temps més. L’Ajuntament s’havia compromès a la seva reforma convocant un concurs públic que es va licitar el mes de juny.
L’empresa adjudicatària finalment ha renunciat al contracte davant a pujada de costos dels materials, que li encareixen la reforma per sobre del pressupost. Arran d’això el govern municipal reobrirà el procés de licitació.
Andana Central reivindica aquest pas sobre vies
Ara fa uns dies, l’Associació Andana Central havia emplaçat a l’Ajuntament a concretar el compromís de rehabilitar el pont d’en Jordà, que l’any vinent farà 90 anys i que pateix un deteriorament progressiu.
Aquest pont, inaugurat el 7 d’abril de 1935, porta el nom de l’alcalde republicà, Josep Jordà i Polls, va ser dissenyat pel gabinet Eiffel i construït per la Maquinista Terrestre i Marítima. Està fet de ferro laminat i cargols reblonats, cosa que va permetre construir sense columnes i amb forma d’arc.
Està catalogat com a bé d’interès cultural local i l’any 2025 celebrarà el 90è aniversari. Amb motiu d’aquesta data, l’associació Andana Central recorda que l’Ajuntament té el compromís de rehabilitar-ho i demana concreció i celeritat per aturar la degradació que pateix des de fa temps.
Ramon Carbó Ferré, president de l’entitat, explica que “hi ha el compromís de l’Ajuntament de preservar el Pont d’en Jordà perquè es patrimoni de la ciutat i caldria començar ja, sense haver d’esperar al soterrament o al cobriment de les vies”.
Inicialment, el pont d’en Jordà era l’accés directe a l’estació de Metro, que estava situada al mur a tocar de les actuals escales de pedra. La rampa actual d’accés a l’estació de Santa Eulàlia és molt posterior, dels anys 80. Però en totes dues configuracions el pont sempre ha facilitat la mobilitat de la gent.
A tall d’exemple, Ramon Carbó Ferré explica que “abans de l’existència d’aquest pont havíem d’anar per la Riera Blanca, de terra, sense pavimentar. I fins i tot al pont de la Torrassa s’havia de pagar una mena de peatge”.
A banda de la infraestructura, pròpiament, l’Associació Andana Central reclama que la rehabilitació del Pont d’en Jordà inclogui l’entorn, amb especial atenció al terra, denuncien que sovint hi ha ensopegades i caigudes, les escales de pedra i la renovació de les escales mecàniques.
Aquesta entitat també apunta que caldria actuar en un altre pont ferroviari d’interès històric, el Pont del Centenari, a l’estació L’Hospitalet de RENFE i Rambla Just Oliveras, de la línia 1 de Metro.