Fa cinc anys, l’Escola de Vida es va crear com un projecte de formació d’adults per satisfer les necessitats educatives del veïnat de la Florida. El seu tret diferenciador és que no té una oferta fixa de cursos sinó que les activitats es conformen segons els suggeriments i peticions dels assistents. En un començament, les classes de català i espanyol i d’alfabetització van ser les més sol·licitades, però l’Escola de vida no ha estat mai només un centre d’estudi, sinó que s’ha consolidat com un espai d’intercanvi i d’interacció al barri.

En una entrevista al programa Aula L’H, la Karla Montenegro, directora de la iniciativa, explica que les llengües i l’alfabetització continuen gaudint d’una elevada popularitat, però que ara han ampliat el ventall d’opcions i inclòs activitats de dinamització comunitària, “com ara la costura”. L’objectiu que persegueixen és “aprofitar la voluntat de la gent que ve per aprendre idiomes i brindar-los un espai on es fomenta la convivència i la socialització”.

Enguany hi ha 220 persones inscrites i encara hi ha 130 interessats en llista d’espera. Des de l’organització emfatitzen que el volum d’interessats no deixa de créixer i des de les entitats no tenen la capacitat per assolir aquesta demanda: “hem de garantir l’accés universal a l’educació”.

Programa Aula L’H del 25 de setembre

Una demanda in crescendo: 220 inscrits i uns 130 a la llista d’espera

Entre els assistents destaca un col·lectiu en particular: les dones migrades. Elles representen la majoria dels participants i són elles les que, a banda de la barrera de la llengua, han de fer front a altres càrregues associades al gènere, com la cura dels fills, que els dificulten la integració plena a la societat d’acollida. El seu testimoni evidencia l’impacte positiu de gaudir d’un espai segur on interactuar i aprendre els uns dels altres.

La Doha El Bouhali n’és un exemple. Va arribar a Espanya sola i sense parlar ni l’espanyol ni el català. Des que es va unir a l’Escola de vida, assegura que “ha interactuat amb gent de “diverses edats i nacionalitats”. Afegeix que “si vols aprendre, aquí tens un lloc” i que l’entitat “dona una oportunitat a tothom, que és precisament el què necessitem les persones migrades, una porta oberta.

De cara a aquest any, l’Escola de vida reforça la oferta de cursos de llengua i alfabetització però també continuarà amb una proposta d’èxit: Dones en Rodes, en què ensenyen a les dones del barri a anar en bicicleta. Els projectes d’assessorament jurídic, informàtica i acompanyament al dol migratori, per aquelles que trobin a faltar la seva llar natal”.

Per dur a terme aquests projectes singulars la plataforma compta amb el suport de 15 voluntàries estables, un nombre que s’eleva fins a la quarantena considerant les col·laboracions puntuals.

I mirant cap al futur, Karla Montenegro afirma que tenen “una oferta formativa consolidada, a molta gent interessada i el finançament de l’Ajuntament i la Generalitat”. Per tant, el pròxim gran pas “és tenir un espai propi” per continuar teixint lligams amb la resta del veïnat i impulsant projectes de cohesió social.