L’Àrea Metropolitana de Barcelona ha presentat la campanya de comunicació i sensibilització “Al bus, cap abús”, que vol acabar amb la violència de gènere. Sota el lema “Som L.A.G.E.N.T del Bus”, l’AMB busca mobilitzar i implicar els usuaris del bus Metropolità per crear un sentiment de comunitat i convertir-los en part activa de la solució, per lluitar contra aquesta xacra social.
Aquesta iniciativa ha estat impulsada pel grup La Mirada, liderat per un grup de tècniques de Mobilitat de l’AMB que incorpora la visió feminista de manera transversal als serveis i projectes metropolitans de mobilitat.
Segons una enquesta d’AMB el 47,7% de la població se sent en alerta quan viatja en transport públic i l’11,7% se sent insegura o en perill. Les dones més que els homes. El 49,5% de les dones se sent en alerta al transport públic davant el 45,65 dels homes i el 13,7% de les dones s’hi sent insegura o en perill davant el 9,6% dels homes.


El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, ha dit que “des de l’Administració pública hem de planificar i establir els serveis tenint en compte aquestes realitats, atenent les demandes i les necessitats de les persones usuàries i posar el focus en la prevenció. Volem introduir criteris de seguretat, equitat i inclusivitat”.
L’índex de satisfacció del client 2024 de l’AMB constata una evident diferència entre homes i dones amb relació a l’ús que fan del transport públic. El 68% de persones que viatgen en bus són dones i en el Nitbus gairebé hi ha un empat entre homes i dones pel que a la seu ús.
Parades intermèdies a demanda del Nitbus
L’AMB ha ampliat recentment un servei que ofereix dins del Nitbus: les parades intermèdies a demanda. La mesura està pensada per a les dones i els menors i ja està activa en un total de 16 línies de bus metropolitans nocturn i en 17 municipis. Permet que els usuaris s’acostin més a la seva destinació i baixin en un punt intermedi del recorregut, de manera que caminen sols menys temps.

