Unes 2.000 multes cobrades per l’Ajuntament a conductors denunciats després d’incomplir l’ordenança de circulació que regula la Zona de Baixes Emissions intraRondes es podran reclamar pròximament. El consistori treballa en la revocació d’aquestes sancions per valor de 214.000 € i en la concreció de les devolucions, després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) deixés sense efecte el passat juliol l’ordenança que regula el pas dels vehicles més contaminants pels municipis delimitats dins el perímetre de les Rondes de Barcelona.

La Diputació de Barcelona enviarà una carta a les persones que poden reclamar l’abonament de les multes i habilitarà un portal web on fer el tràmit. L’Ajuntament també facilitarà la informació als ciutadans afectats.

El procediment per al retorn de les multes s’està treballant al mateix temps que s’avança en la redacció de la nova ordenança de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) Rondes, una tasca que es fa de manera coordinada amb l’AMB.

El revés judicial a la Zona de Baixes Emissions ha suposat que l’Ajuntament deixi d’ingressar un total 2,3 milions d’euros en multes i sancions. D’aquests, la gran majoria corresponen a processos sancionadors que, amb la decisió dels tribunals, ja no es van arribar a cobrar i que l’Ajuntament anul·larà.

També hi ha unes 2.000 sancions pagades abans de la sentència i que ara l’Ajuntament haurà de retornar, per un valor de més de 214.000€.

La devolució d’aquestes multes es farà només quan les sancions s’hagin recorregut i quan no s’hagin executat completament i derivin en un embargament provisional. Això vol dir que no es tornaran les multes que ja siguin fermes i que es van abonar abans de la sentència. En aquest cas, seran 2 milions i mig d’euros els que es quedaran a les arques municipals, un import superior al que s’haurà de retornar.

S’avança en la nova ordenança ZBE

L’Ajuntament treballa en una nova ordenança sobre la Zona de Baixes Emissions. L’actualització de la normativa és necessària després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya tombés l’actual ordenança municipal.

La sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya del juliol passat deixava sense efecte la Zona de Baixes Emissions delimitada per les rondes de Barcelona. D’aquesta manera anul·lava les ordenances municipals que regulen la restricció de vehicles contaminants a L’Hospitalet, però també a Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs.
Segons els tribunals, les ordenances d’aquests quatre municipis no justificaven amb suficients estudis l’aplicació de les Zones de Baixes Emissions. També deien que les restriccions als vehicles afectats eren excessives.

“La sentència ens diu que el fons de l’ordenança és correcte però cal justificar més i millor algunes excepcionalitats i incorporar-ne d’altres, i això és el que estem fent de la mà de l’AMB”, ha dit el tinent d’alcaldia de Qualitat urbana, David Gómez.

L’Ajuntament de Barcelona, que ja abans havia viscut la mateixa situació, va decidir flexibilitzar la seva ordenança per eludir la sentència.

Per exemple, va incrementar el nombre de dies anuals que els vehicles sense etiqueta ambiental poden circular. També va excloure de les restriccions les famílies amb rendes baixes.

Amb l’experiència de Barcelona, i d’acord amb la resta de municipis metropolitans, ara L’Hospitalet treballa per actualitzar la seva ordenança.

“La nova ordenança la implementarem quan tinguem prou seguretat jurídica per aplicar-la. No volem que ens torni a passar que la justícia la tombi. La norma ha de ser coordinada amb la resta de municipis, si no no té sentit”, ha dit David Gómez.

La nova ordenança també anirà en la línia del decret sobre la qualitat de l’aire i les Zones de Baixes Emissions que la Generalitat va aprovar a l’estiu. La normativa diu que els vehicles amb l’etiqueta groga, la de la lletra B, no podran circular-hi  a partir de 2028, un any més tard del previst.

La ZBE Rondes de Barcelona és una àrea de més de 95 km2 que inclou Barcelona i els municipis circumdants a les rondes, on es restringeix progressivament la circulació de vehicles més contaminants.