La salut emocional del professorat, els alumnes i les seves famílies, és un dels principals reptes a què s’enfronta la comunitat educativa. Tot i que el desenvolupament intel·lectual dels estudiants continua sent l’eix principal, les emocions cada cop adquireixen més importància, ja que influeixen en la capacitat de raonament, la memòria o la presa de decisions.
Sota aquesta idea, l’Ajuntament ha posat en marxa aquest curs el projecte “Fem Comunitat Educativa L’H”, que arriba a 78 centres públics i concertats i es porta a terme a través d’un conveni amb la Cooperativa Eduvic, una entitat amb una llarga experiència en la intervenció en àmbits socioeducatius.
Un dels aspectes destacats del projecte és que els atorga a les famílies un paper clau en el benestar emocional de l’alumnat. Els pares i mares tenen un rol fonamental en les relacions que s’estableixen als centres educatius, i ajuden també a conformar una personalitat més estructurada i saludable dels alumnes.
De fet, des del PAEF (Programa municipal de Suport Educatiu a les Famílies) es porten anys desenvolupant una important tasca per fomentar i millorar la participació de les famílies en la comunitat educativa, així com en oferir un acompanyament socioeducatiu i suport en la millora de les competències parentals.
“Fem Comunitat Educativa L’H” s’ha dissenyat des d’un vessant de flexibilitat. Això es tradueix en el fet que els centres educatius són els autèntics experts i coneixedors de la seva realitat. Així doncs, el projecte no presenta cap proposta tancada, només uns objectius i unes possibles línies d’intervenció. L’objectiu general és la millora de la salut emocional i relacional de la comunitat educativa.
Aquest curs 2024-2025, des de l’Ajuntament es fa una aposta decidida per aquest projecte i s’ofereix a les escoles bressol municipals, escoles d’infantil i primària públiques, instituts i instituts-escola públics i centres concertats.
El projecte implica la presència d’una terapeuta familiar socioeducativa en cadascun dels centres educatius amb una durada d’entre cinc i deu hores setmanals, prioritzant la presència més gran en els centres d’alta complexitat i, entre aquests, els que tenen un nombre d’alumnes més elevat.