La síndica de greuges de L’Hospitalet, Merche García, ha presentat en el Ple municipal l’informe anual dels òrgans de defensa de la ciutadania corresponent al 2024, en el seu setè any de funcionament. 

En aquest període, l’oficina ha realitzat 647 accions considerant expedients (162), gestions d’intermediació (22) i consultes (463), xifra que representa un increment del 6% d’actuacions respecte a l’any anterior. 

En relació al nombre d’expedients, els qualificats com a queixes han estat 80, l’any passat 71 el que significa un 12,6% d’increment; els qualificats com a suggeriments ha estat 4 i l’any passat 1, el que significa un increment notable en relació a l’any anterior.

Cal destacar que de les queixes que han finalitzat la seva tramitació el 87 % dels casos s’han resolt a favor de la persona que interposava la protesta, i el 81 % dels expedients que han finalitzat la seva tramitació incorporen una proposta d’actuació, sol·licitud o recomanació

Increment notable de les reclamacions per l’espai públic

Els temes que aglutinen més reclamacions són: espai públic, amb un 32,1 % (17,5 % el 2023); serveis socials, amb el 17,3 % (28,8 % el 2023); convivència i seguretat, amb el 15,2 %, i, a més distància, educació, amb el 8,2 %, i funció pública, amb el 4,92 %.

Entre les reclamacions més habituals, segons ha destacat la síndica Merche García davant el Ple, es troben els problemes derivats pel manteniment de la via pública, l’enllumenat i la ubicació dels contenidors. En aquest sentit, la síndica ha demanat a l’Ajuntament que sigui «receptiu davant les peticions dels veïns que pateixen molèsties per les olor de les escombraries» i que estudiï alternatives. També ha demanat que els espais verds estiguin distribuïts de manera justa i equitativa per tota la ciutat i sobre la contaminació acústica ha recordat les queixes pels motors del centre comercial la Farga i ha informat que, segons l’Ajuntament, es troba en vies de solució.

En l’àmbit de la seguretat i la convivència, Merche García ha destacat que la mediació no sempre arriba a bon port, i per això “cal reforçar la Guàrdia urbana i apostar per un model de proximitat i donar resposta ràpida a les demandes del veïnat. Creiem que amb una actuació transversal que combini serveis i aspectes millorarem la convivència”

Sobre els serveis socials ha dit que “cal redimensionar els serveis d’atenció i les plantilles de personal i crear un servei d’urgència que entri en funcionament quan tanquen les àrees bàsiques i definir una carta de serveis que ajudi a evaluar-ho”.

Iniciatives d’ofici

Les iniciatives d’ofici impulsades des de la Sindicatura han estat un 17% i l’any anterior van ser un 22%. Serveis socials continua sent l’àmbit que aplega el 72% de les iniciatives d’ofici i estan vinculades bàsicament a persones i famílies en situació de vulnerabilitat severa i l’atenció que reben dels serveis socials. El 11,5% de les iniciatives d’ofici estan vinculades a l’àmbit de l’espai públic, el 5,5% estan relacionades amb les dificultats de l’empadronament i la resta vinculades a temes d’educació i d’esports.

Entre aquestes actuacions d’ofici Merche Garcia ha destacat la iniciativa sobre la disponibilitat d’habitatge social a la nostra ciutat i el funcionament de la mesa d’emergències socials. En aquest sentit ha demanat augmentar el parc públic d’habitatge i un nou procediment d’actuació de serveis socials per realitzar un bon acompanyament de les famílies vulnerables que hagin estat desnonades. “Els serveis socials han de garantir el reallotjament temporal d’aquestes famílies fins a disposar d’una solució més definitiva acordada per la mesa d’emergència habitacional de L’Hospitalet, assegurant en tot moment que no es quedaran al carrer”.

La síndica de greuges de L’Hospitalet es mostra satisfeta que en els darrers set anys els òrgans de defensa de la ciutadania cada cop són més coneguts per la població i a la vegada el temps de resposta dels departaments municipals per atendre els requeriments d’aquests òrgans són més curts.

Tots els grups municipals han agraït la tasca de la síndica i el seu equip.