El 28 de maig es commemora el Dia Internacional d’Acció per a la Salut de les Dones, una jornada que vol visibilitzar l’estat de salut de les dones, les seves necessitats i les desigualtats que encara existeixen en l’àmbit sanitari. També és un dia per reivindicar el compromís de les administracions i professionals per avançar cap a una medicina amb perspectiva de gènere.
La metge de família i experta en perspectiva de gènere en salut, Anna Pujol, ha explicat a l’espai de l’entrevista de l’Informatiu que aquesta commemoració neix arran d’una trobada internacional celebrada a Costa Rica l’any 1987 i que té com a objectiu visibilitzar la mirada femenina en la professió. Segons Pujol, encara existeixen “moltes inequitats tant en l’accés als serveis sanitaris com en l’atenció que es dona a nivell de salut”, motiu pel qual considera imprescindible continuar fent difusió i conscienciació.
Els símptomes dels infarts són diferents
Un dels exemples més evidents és el dels infarts de miocardi. Diversos estudis indiquen que les dones triguen més uns 15 minuts més que els homes a identificar els símptomes d’un atac de cor. Aquest fet, pot retardar el diagnòstic i el tractament i és que historicament “les ciències mèdiques s’han construït sobre un model androcèntric”, basat principalment en la biologia i els patrons masculins, ha explicat la metge.
Pujol ha comentat que aquest fet, ha provocat desigualtats en el diagnòstic de moltes malalties. De fet, recorda que un estudi fet a Dinamarca va detectar retards diagnòstics en centenars de patologies que afecten especialment les dones. “Diagnosticar més tard i tractar pitjor les dones té un impacte molt important tant en salut com econòmic”, afirma.
Efectes secundaris
Pel que fa als medicaments, la doctora destaca que les dones poden arribar a patir fins a un 60% més d’efectes secundaris. Aquesta situació no només repercuteix en la salut, sinó també en l’augment de visites mèdiques i en els costos del sistema sanitari. Per això, defensa impulsar més recerca específica sobre els efectes dels tractaments en les dones.
Pujol també s’ha referit a malalties femenines com l’endometriosi, històricament invisibilitzades. Tot i que considera que “anem pel bon camí”, reconeix que encara queda molt recorregut per traslladar els avenços científics a la pràctica clínica habitual.
Entre els grans reptes de futur, la metge destaca la necessitat de reforçar la formació dels professionals sanitaris i incorporar la perspectiva de gènere als estudis universitaris de Ciències de la Salut. També remarca la importància de divulgar aquesta realitat entre la ciutadania.
En aquest sentit, subratlla que la perspectiva de gènere no només beneficia la salut de les dones, sinó la de tota la societat. “Els homes també s’exposen més a conductes de risc i presenten taxes més elevades de suïcidi. Incorporar aquesta mirada té un impacte positiu en la qualitat de vida de tothom”, conclou.