El fascinant món de la memòria segueix sent un camp on queda molt per explicar. Especialistes en Neurologia com Mercè Falip són un far que il·lumina aquests misteris de la medicina. La doctora ha compartit el seu coneixement al Centre Cultural Sant Josep amb motiu de la Setmana Mundial del Cervell 2025.
La primera de les xerrades d’aquest cicle ha tractat sobre com l’epilèpsia ens ajuda a entendre el funcionament de la memòria a partir de l’hipocamp: “Les persones que s’han operat de l’hipocamp han demostrat que tenen una alteració de la memòria immediata. Les operacions d’epilèpsia des de fa molts anys ens estan ensenyant que hi ha moltes memòries“, destaca Falip.

Les possibilitats que s’obren en els pròxims anys en el camp de la memòria davant els avenços científics faran possibles realitats que semblaven ciència-ficció: “El més curiós en el món ara és veure com podríem fer una mena de disc dur extern que guardés les nostres memòries. Jo crec que això en persones que tenen malalties que afecten la memòria serà espectacular. Podran gravar les seves pròpies memòries en un sistema extern”, comenta l’especialista.
El desconeixement o les falses creences sobre l’epilèpsia són un dels aspectes que més vol combatre la doctora Falip: “Ara mateix l’epilèpsia té molt estigma. Hi ha molta gent que entén coses molt estranyes, que qui té epilèpsia potser no és tan llest com un altre o que tenen una malaltia mental”, recorda.

Una d’aquestes concepcions errònies que han calat a l’imaginari col·lectiu és la forma d’actuar davant un atac epilèptic: “No s’ha de posar res a la boca, la llengua no s’empassa. No li hem d’obrir la boca, perquè li podem fer molt mal a la mandíbula o les dents. El que hem de fer bàsicament és esperar que s’acabi, que dura un minut i posar-lo de costat en postura de seguretat i ajudar-lo a respirar“.
Aquest dijous tindrà lloc la segona xerrada sobre el cervell. El neurobiòleg de l’IDIBELL Francisco López-Murcia tractarà les sinapsis i la importància que tenen per entendre la vida.