El camí per esborrar les vies del tren de l’entramat urbà de L’Hospitalet, una reivindicació històrica de la ciutat, ha fet avui un salt qualitatiu. L’actual titular del Ministeri de Transports, Raquel Sánchez, acompanyada de l’alcaldessa Núria Marín i de representants de la plataforma L’H Sense Vies, han presentat el primer projecte tècnic d’integració urbana de la xarxa ferroviària.

L’any 1998, amb la construcció de l’AVE, es va veure la possibilitat de soterrar les vies que separen els barris de L’Hospitalet. Després d’anys d’espera i de diferents anuncis per part de ministres de Transport de tots els governs, aquest 2023 per fi hi ha a sobre de la taula el primer projecte tècnic que dibuixa com es farà aquesta macroobra per integrar les infraestructures ferroviàries. Les principals actuacions són:

  • El soterrament de 5,1 km de vies de les línies de Rodalies R2 i R4
  • La remodelació de l’estació de Rambla Just Oliveras i la nova de estació Bellvitge
  • El nou intercanviador de l’estació de La Torrassa, punt clau per la millora de tota la xarxa de Rodalies

La ministra ha dit que el següent pas serà, en breu, la publicació del projecte informatiu i un cop s’hagi aprovat definitivament, després del periode d’exposició pública, serà el moment de fixar calendari de les obres. Raquel Sánchez, ha puntualitzat que “donar ara terminis d’un projecte tan complicat és irresponsable perquè alimenta la frustració de la ciutadania i no ho farem”.

L’alcaldessa, Núria Marín, ha afirmat que és la primera vegada que el projecte de soterrament de les vies de les línies de Vilanova i de Vilafranca “s’està realitzant sencer a L’Hospitalet, la primera vegada que s’està treballant seriosament”.

També han destacat que s’ha acordat per els diversos processos administratius del projecte en paral·lel, cosa que, segons la ministra Raquel Sánchez ha de permetre “recuperar part del temps perdut”.

Com és farà el soterrament?

Per la banda mar de la ciutat, el soterrament de la línia de Vilanova començarà a l’altura del carrer Ciències, mentre que la banda Nord de la ciutat, el soterrament de les vies de la línia de Vilafranca començarà poc després de l’estació de RENFE de la Rambla Just Oliveras. En arribar a la Riera Blanca, ja a Santa Eulàlia, caldrà fer obres de transició per enllaçar l’entramat urbà amb el calaix de la Bordeta, a Barcelona.

Una altra peça clau del projecte, xifrat en 1.000 milions d’euros, serà la futura estació intercanviadora de la Torrassa, on es creuaran les línies de Rodalies i les línies 1 i 9 de Metro, una infraestructura que repercutirà en la millora del funcionament global de tota la xarxa de Rodalies.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez Jiménez, ha indicat que es pretén evitar que els encreuaments de combois per millorar la capacitat de les vies i la velocitat dels trens, aspectes de millora operativa i eficiència del transport públic de Rodalies “i serà a l’estació de la Torrassa on millor es veurà aquest salt qualitatiu del servei”.

L’alcaldessa, Nuria Marín, ha lligat el soterrament del traçat ferroviari amb una altra actuació estratègica, el soterrament del darrer tram de la Gran Via, dues intervencions urbanístiques de gran abast, que han de permetre alliberar espais per crear zones verdes i nova activitat econòmica.

“En total seran 650.000 metres quadrats de noves zones verdes, que son oportunitats d’unir la ciutat, de fer punts de trobada i no de separació, que no hem de perdre”, ha destacat Núria Marín.

Per part del teixit associatiu, la federació d’associacions de veïns i la plataforma L’Hospitalet Sense Vies han instat el Ministeri de Transports, la Generalitat i l’Ajuntament ha concretar i accelerar al màxim el projecte i han recordat que una actuació vinculada és l’ampliació del Parc de la Torrassa.

Cronologia

Molt ha plogut des que es va començar a entreveure la possibilitat de cosir la ciutat soterrant les vies que la divideixen. Els moments més significatius d’aquest llarg camí són:

2001. Primera signatura d’un conveni per soterrar les vies de L’Hospitalet. Govern del Partit Popular amb Jose María Aznar. El Ministre de Foment és Álvarez Cascos. S’arriba fins a un inici de projecte, però al final queda en un calaix.

2007. Nou conveni signat amb el govern socialista de Jose Luis Rodríguez Zapatero i la ministra de Foment, Magdalena Álvarez. L’aleshores alcalde de L’Hospitalet, Celestino Corbacho es mostrava optimista amb l’inici de les obres.

Els esvorancs que van ocasionar les obres de l’arribada de l’AVE, van retardar les obres. El president Zapatero va visitar la zona per apaivagar els ànims dels veïns. Però va ser la crisi econòmica qui va acabar enterrant aquell projecte.

2018. Govern del Partit Popular sota la presidència de Mariano Rajoy. El ministre de Foment Iñigo de la Serna visita L’Hospitalet per anunciar un preprojecte de soterrament amb un cost de 600.000 M€. L’actuació s’amplia fins arribar a soterrar al voltant de 6km de les línies de Vilanova i de Vilafranca, dos quilòmetres més que els anunciats fins aquella data

2021. Adif adjudica la redacció del projecte d’integració de les insfraestructures ferroviàries al seu pas per L’Hospitalet. Es fixen dos anys per enllestir-lo.

2023. Govern de coalició PSOE-Podemos, sota la presidència de Pedro Sánchez. Ministra de Transports Raquel Sánchez. Es presenta el primer projecte tècnic que planteja al detall com s’integraran les infraestructures dins la trama urbana i s’anuncia una inversió de prop de mil milions d’euros. El següent pas serà concloure i aprovar l’estudi informatiu a partir d’aquest projecte, que s’ha de sotmetre a informació pública i calendaritzar les obres.

Primeres reaccions

Esquerra Republicana de L’H i Alternativa d’Esquerres, a través de comunicats que han fet arribar als mitjans de comunicació, han criticat l’acte amb la ministra Raquel Sánchez d’aquest divendres per considerar-lo electoralista. Des d’ERC es considera “una estafa més, a tres mesos de les eleccions i després d’anys d’incompliments, quan sabem que això va per llarg”, mentre que per part d’AE L’H es diu que “no volem més teatralitzacions ni escenificacions, volem fets”.