La campanya promoguda des del programa LECXIT per incentivar la lectura en temps de vacances està adreçada a infants de 3er, 4rt i 5è de primària i amb especial atenció per aquells que a l’estiu no disposen d’activitats que estimulin els seus aprenentatges.
Alumnes de l’Escola Folch i Torres han rebut aquests dies un kit que inclou un llibret amb activitats d’estiu que tenen com a objectiu promoure la lectura en temps de vacances. A més, s’hi acompanya d’orientacions per a les famílies perquè aquestes puguin guiar al seus fills en aquest hàbit.
Aqurest material forma part de la campanya “Guanyem un estiu lector”, posada en marxa per la Fundació Bofill per quart d’any consecutiu. Una iniciativa que pretén fomentar la lectura entre els infants de major vulnerabilitat social durant les setmanes de vacances. La campanya inclou la distribució de més de 35.000 carnets de ‘viatger lector’ a través d’escoles, biblioteques, entitats socials i llibreries, on les nens han de completar activitats relacionades amb la lectura. Aquest estiu, més de 1.600 alumnes de la ciutat es beneficiaran de la iniciativa.
Marta López, ha assenyalat que “la idea és que els infants tinguin un repte de cara a l’estiu si compleixen les indicacions que els indiquen al llibret, per exemple la lectura de com a mínim tres llibres o anar periòdicament a la biblioteca, entre d’altres. Si ho compleixen, al setembre rebran un adhesiu de súper lectors o súper lectores”.
Aquesta iniciativa forma part del programa LECXIT, un projecte que impulsa l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària en situació de vulnerabilitat. Entre el professorat han destacat la importància d’aquest programa alhora de potenciar la lectura entre els infants.
Xavi Galofré, coordinador del cicle mitjà de l’Escola Folch i Torres, ha assegurat que “el programa LECXIT ens va força bé i treballar-lo com una activitat extra escolar encara millor. Perquè fem que els nens tinguin interès per la lectura i que allò que llegeixen serveixi per alguna cosa. Molts dels nostres alumnes tenen una velocitat lectora molt alta però no entenen res del que estan llegint. Aquest programa ens ha servit per entendre allò que posa els llibres”.
L’últim informe PIRLS mostra que el nivell lector de l’alumnat català de 4t ha empitjorat 14 punts en els darrers 5 anys situant-se a la cua de l’Estat i d’Europa. Uns resultats que preocupen, i cal analitzar per saber quines són les raons i les causes d’aquesta davallada.
Marta López, ha destacat que “veure quin espai té la lectura en l’entorn familiar, quin es l’entorn socioeconòmic dels nens i nenes, l’efecte de les pantalles o l’espai que tingui la lectura en el centre educatiu són algunes de les raons d’aquest resultats tant dolents, però cal estudiar quin pes té cadascuna d’elles”.
L’Hospitalet implementa amb èxit el programa LECXIT a sis escoles de la ciutat, l’Escola Josep Maria Folch i Torres, Escola la Carpa, Sant Jaume de la FEP, Institut Escola Maria Miret, Jesuïtes Bellvitge-Centre d’Estudis Joan XXIII i l’Escola Sant Josep-El Pi.