Coincidint amb l’últim informe del Ministeri d’Educació que situa Catalunya a la cua d’Espanya i Europa en l’estadística de comprensió lectora a 4t de Primària, la Fundació Bofill, que du a terme el programa LECXIT, de reforç de comprensió lectora, a 150 municipis de Catalunya, entre d’ells L’Hospitalet, ha confirmat la necessitat de prendre mesures per corregir aquesta situació.

El nivell de comprensió lectora ha retrocedit a tot Espanya, però en el cas de l’alumnat català, que ha empitjorat 15 punts en 5 anys, ha estat el doble que la mitjana espanyola, i a hores d’ara és el tercer per la cua, només per davant de Ceuta i Melilla.

A l’Hospitalet, 60 infants d’escoles públiques, la majoria, i concertades, han participat en el programa de reforç de comprensió lectora LECXIT, de la Fundació Bofill, que complementa la tasca que es fa a l’aula en un context distès, en el qual la canalla té un paper actiu en la tria dels títols.

La Kayla Fernández Alonzo, alumna de l’escola Sant Jaume de la FEP, ha explicat que “he millorat molt en la pronunciació”. I el seu company, l’Iker Fernández Domingo, ha assenyalat que “ha estat divertit perquè a banda de llegir també hem fet jocs i m’ho he passat molt bé”.

El cap d’estudis d’Infantil i Primària de l’escfola Sant Jaume de la FEP, Josep Lluís González Mora, ha confirmat que “hem copsat que es mostren més motivats i amb més ganes de llegir i han millorat en fluides ai comprensió lectora”.

La Fundació Bofill recorda que el baix índex de comprensió lectora incideix en tot el procés d’aprenentatge. La directora del programa LECXIT, Marta López Cornellas, ha recordat que “entendre i comprendre el que llegim és indispensable per accedir a altre tipus de coneixement. I, per tant, la compensió lectora és una competència que necessitem per entendre allò que ens expliquen”.

La Fundació Bofill també posa l’accent en que el baix nivell de comprensió lectora és un factor que propicia el fracàs escolar i també genera desigualtats socials, perquè afecta de manera més intensa les famílies en situació vulnerable.

Aquesta setmana les escoles públiques Folch i Torres, La Carpa, Sant Josep El Pi, l’institut escola públic Maria Miret, el centre d’estudis Joan XXIII i del centre Sant Jaume de la FEP han fet una sessió final del programa LECXIT amb la presència de persones voluntàries, infants i famílies.

La Fundació Bofill presentarà la setmana vinent la campanya “Guanyen un estiu lector”, que té com a objectiu animar els infants en situació més vulnerable a continuar llegint durant les vacances.