La Fundació Bofill fa una crida a la ciutadania de L’Hospitalet perquè s’engresqui en el projecte LECXIT, de reforç de la comprensió lectora dels infants de Primària, amb l’objectiu d’arribar a altres sis centres educatius d’arreu de la ciutat. Hem assistit, a la biblioteca Josep Janés, de Collblanc, a la sessió d’una nena de l’escola Pep Ventura i de la seva assistent de lectura.

La Fàtima va a l’escola Pep Ventura, de Collblanc, i una vegada a la setmana va a la biblioteca Josep Janés per treballar la comprensió lectora amb la Matilde, que és veïna de la plaça Europa.

Les seves trobades formen part de programa LECXIT, una iniciativa de la Fundació Bofill que vol reforçar la comprensió lectora dels infants de Primària complementant la tasca que fan a l’aula.

A banda de la tècnica de lectura, la comprensió lectora implica relacionar informació i assimilar conceptes.

En el cas de la Fàtima, continuar la tasca de l’escola amb l’atenció personalitzada de la Matilde, a l’àrea de lectura de la biblioteca i amb llibres que ella mateixa ha pogut escollir son factors clau.

Diu que a la biblioteca “em sento més bé perquè hi ha més tranquil•litat i silenci”. I afegeix que a l’escola li diuen que des del curs passat es nota que “llegeixo més bé i més ràpid”.

La seva assistent de lectura, la Matilde Urbano Ponce explica que “el llibre que llegim amb la Fàtima després de cada capítol proposa fer un experiment, que fem aquí, a la biblioteca, i penso que és una manera d’aprendre també, però més divertida”.

L’Hospitalet és un dels 150 municipis d’arreu de Catalunya que participa en aquesta iniciativa de la Fundació Bofill.

El programa LECXIT s’ampliarà a la ciutat amb la participació d’altres 60 infants de centres educatius de diversos barris: les escoles Folch i Torres, La Carpa, Sant Josep El Pi, l’institut escola Maria Miret, el centre d’estudis Joan XXIII i el centre Sant Jaume de la FEP. Per aconseguir-ho, caldran altres 60 persones voluntàries que, com la Matilde, s’hi engresquin en el projecte.

Segons el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de la Generalitat, a Catalunya 1 de cada 4 infants acaba 6è de Primària amb un nivell de comprensió lectora baix o mitjà baix, un factor que incideix directament en el conjunt del procés d’aprenentatge i propicia el fracàs escolar.

“Una dada que, a més, repercuteix de manera més greu en aquells entorns que tenen un nivell socioeconòmic més baix”, ha recordat el Roger Caro Pérez, tècnic d’acompanyament de la Fundació Bofill.

I ha afegit que l’objectiu del projecte LECXIT també és garantir la “igualtat d’oportunitats” de tots els infants del sistema educatiu “i això passa també per gaudir de la lectura com una activitat més”.

Les persones interessades poden consultar el web LECXIT i enviar un correu electrònic. Per fer aquesta tasca de voluntariat de comprensió lectora no cal experiència prèvia i haver-s’hi dedicat o dedicar-s’hi a la docència ja que la Fundació Bofill facilita formació i material de treball.