Alumnes d’ESO de l’Institut Bellvitge i l’Institut Jaume Botey han combatut els discursos d’odi amb dues representacions al Teatre Joventut. Les temàtiques a tractar a les peces teatrals que han protagonitzat les han escollit ells mateixos, i han estat la grassofòbia i la violència verbal.

L’objectiu d’aquesta activitat en l’edició d’enguany, emmarcada dins el projecte Teatre Crític de Plàudite Teatre, és conscienciar i sensibilitzar sobre els discursos d’odi tant als alumnes participants com al públic assistent a les representacions. Aquesta vegada, els alumnes han tingut l’oportunitat de fer reflexionar tant als seus companys de classe com als familiars que van acudir a veure la peça teatral.

Els alumnes de l’Institut Bellvitge han escollit tractar la violència verbal, i els del Jaume Botey, la grassofòbia. En tots dos casos, es tracta de discursos d’odi que els preocupen i que, d’alguna manera, han viscut, motiu pel qual els han volgut tractar.

Teatre Crític als instituts és un projecte de llarg recorregut que es fa a sis instituts de la ciutat i que pretén fomentar l’esperit crític dels joves convidant-los a reflexionar i posar en comú les seves inquietuds davant la societat. En total hi participen més de 150 joves creant ells mateixos les peces teatrals que faran reflexionar sobre prejudicis i estereotips.

Eugènia Delgado, directora de Plàudite Teatre, explica que “es tracta de què tots i totes puguem reflexionar a través del teatre al voltant d’un tema que ens preocupa. Té com un doble objectiu: l’esperit crític i la interrelació entre els joves”.

I és que el format original del projecte contempla la interrelació entre joves de diferents instituts de manera que facin, entre tots, un únic espectacle. Però el context de pandèmia ha fet que les dues darreres edicions això no fos possible i cada institut escollís un tema i fes la seva pròpia actuació.

El que sí que s’ha pogut fer, i ha esdevingut una novetat enguany, és un petit col·loqui al final de les peces teatrals per tal de poder intercanviar opinions amb el públic respecte les temàtiques tractades a les representacions.